tisdag 2 juni 2009

Funny Sports Day på AISL

Det är verkligen avslutningstider här, precis som i Sverige så här års. Skillnaden mellan Zambia och hemma är väl främst att den annalkande årstiden här kallas vinter, men vädermässigt är det detsamma som vår sommar: blå himmel och glada barn som håller regnet borta och grönska och blomning på plats.
Igår var det ju som sagt picnic i det gröna med Pre-K.

Idag hade hela skolan upp till Grade 1 friluftsdag, här kallat Sports Day (för alla utom Playschool, där det av någon helt oamerikansk anledning tydligen skulle kallas Play Day ...).

Som hängiven och sportälskande förälder var min närvaro naturligtvis total och jag skjutsade till och med in Sigrid, som igår morse hade varit magsjuk, för att hon inte skulle missa denna fantastiska dag och få diplom.

Både Astrid och Sigrid gjorde mycket bra ifrån sig på alla stationerna och fick båda ett finfint diplom som vi senare spikade upp på väggen i deras flickrum. Ett rosa idrottsskimmer lyser nu över dem och deras far. Må bäste man vinna ... Det viktiga är inte att vinna utan att kämpa väl ... Varje dag är ett steg närmare ett framtida liv som elitidrottare ...

Om jag droppar all ironi och sarkasm så var de faktiskt väldigt duktiga och fick mig att känna en enorm stolthet som förälder.

Astrid älskade naturligtvis studsmattan mest, medan Sigrid lät sig förledas in i långa gången på välkänt emilianskt manér.

Mindre än två veckor kvar till hemfärd nu. Ska bli skönt, har jag börjat känna de senaste dagarna. Får se om det fortfarande är försommar och avslutningstider i Sverige då ...

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar