onsdag 9 maj 2018

Sju saker som gör mig glad en helt vanlig onsdag i Zambia!

Visst finns det stora utmaningar i det här landet, men så måste vi ju också titta på allt det som fungerar, som gör mig lite extra glad, en helt vanlig onsdag i början av maj.

Och vad passar väl då bättre än en klassisk sjupunktlista?!?

1. Entreprenörsskap: I helgen hade det zambiska designergänget Kamanga Wear invigning av sin nya concept store. De här kvinnorna, Donna och Christina, har kämpat under många år med sitt eget klädmärke som nu är vida känt i Lusaka. Ge det ett par år till så kommer hela södra Afrika gå omkring i deras kläder!

Kamanga Wear levererar kläder och växer så det knakar i sömmarna.

2. PicknPay i kampen för lika rättigheter: Vid dagens besök på en av de stora matvarukedjorna här i landet (vid sidan om Shoprite, Superspar och lite andra lokala uppstickare) noterar jag att de anställt flera personer med funktionshinder. I kassan såväl i Woodlands som i Kabulonga sitter exempelvis hörselskadade killar. Lika rättigheter är det ju generellt ont om, så det här får en stor guldig sol från mig!

En helt vanlig onsdag i Lusaka

3. Infrastruktur och internet: Sedan vi bodde här för sju år sedan så har både gator och landsvägar generellt förbättrats. Visst finns det potholes här och var, och visst brister underhållet ibland, men har du någon gång kört bil utanför tullarna i Stockholm så vet du att det finns dåligt underhållna vägar på andra ställen i världen också. Och internet funkar också mycket bättre, jag kan exempelvis både jobba och blogga hemifrån utan problem.

Skrapar man lite på ytan så finns det väldigt mycket på gång, väldigt mycket bra, även om Zambia är ett utvecklingsland. 

4. Turism: Jag hörde på radion idag (jag vet, lite pensionärsvarning på den!) att Turistministeriet nu gör en stor satsning för att locka nya turister till såväl Livingstone och Viktoriafallen som till nationalparkerna. Karin var exempelvis i South Luangwa i helgen med några kollegor och såg massor med djur, som lejon, leopard och vildhund, för att inte nämna porcupine (som alltså inte bara är ett vin från Sydafrika). Det gör mig också glad, för jag tänker att det visar att man lyckats få bort mycket av tjuvskyttet och blivit bättre på att ta hand om sitt land! Bra där, ny guldig sol från mig!

Turistbranschen ska bli större och mindre suddig i kanterna. Det finns stor potential i såväl Viktoriafallen som nationalparkerna. 

5. Den som söker han må finna: Ibland är jag lite lat när jag handlar och går bara till typ PicknPay, men skrapar man lite på ytan så finns det en hel del sköna butiker bara på andra sidan gatan. Och där hittar man oftast de varor som de stora kedjorna inte bryr sig om att ta in. Och servicen är ju många gånger dubbelt så bra. Som idag, när jag var på jakt efter en glödlampa med varmt gult ljus och det i alla butiker bara fanns lampor med kallt vitt ljus (okej, ett i-världsproblem i ett u-land). Ja, ni fattar, vi vill ju inte att nya vardagsrumslampan ska kännas som en knarkartoa på Medis, nej hu, det ska vara skönt att somna framför teven. Och det kunde indiern mitt emot PicknPay enkelt fixa åt mig. Snyggt jobbat!

Butikerna och marknaderna på andra sidan gatan har oftast det som inte finns i de vanliga butikerna, och lite till. 

6. Fler entreprenörer: Min vapendragare Frans (kan möjligen vara hans riktiga namn även om jag sällan skriver ut mina källor) och jag träffade igår Andrew Chihungu som är skotillverkare. Han håller på att sätta upp sin egen verksamhet (Chihungu) och har efter fem år börjat få en allt större kundbas. Vi har beställt varsitt par zambiska skor och håller nu tummarna för att de kommer bli så där sköna som bara handgjorda skor kan bli. Det här projektet kommer jag säkerligen tillbaka till. Ny date med Andrew om två veckor. Mycket spännande!

Min vänsterfot visar sig vara lite mindre än min högerfot, men här har jag bara fotat den ena. 

7. Biogas med hjälp av svenskt bistånd: Kolla gärna in Karins sociala medier för en rapport från ett spännande och lyckat Sidaprojekt som går ut på att omvandla kobajs till hushållsenergi. Det blir ett sätt att komma runt allt koleldande i hemmen (som dödar alltför många och så klart är dåligt för miljön). Avfallet från biogasproduktionen kan sedan användas som gödning på sockerrörsfält eller majsodlingar. Inte illa pinkat av en ... bajsande kossa. Hur många solar tycker du?

Biogasproduktion är skitbra för miljön!

Om du nu upplever att den här bloggen känns mer upplyftande än mina senaste är det bara att dela, lajka och läsa igen och igen. Jag håller dig ständigt uppdaterad om andra soliga saker som händer här på andra klothalvan!

Utforskning av Lusaka och Zambia pågår ...

//Theodor

5 kommentarer:

  1. Kul att läsa, Theodor. Som sagt, man måste ta vara på ljusglimtarna som alltid finns där när man väl krafsat lite på ytan. Håll gärna koll på din gamla hemstad Maputo genom min blogg. Ses kanske i sommar?

    // Mårten S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mårten! Ja, vi får verkligen försöka ses snart igen. Vi har också lite tankar på att dra öster ut, vi synkar när det passar. Skicka gärna en länk till din blog, tack!

      Radera
  2. Ja, det kanske blir hardship-resor i bägge riktningarna vad det lider. Min blogg kommer du till om du klickar på mitt namn här ovanför, eller här för enkelhetens skull: https://orby2maputo.com/

    SvaraRadera