tisdag 15 februari 2011

Valle-n-tine's Day ...


Igår var barnen lediga från amerikanska skolan. Vi hade fullt program och avslutade med vuxenmiddag på restaurang. Imorse passade jag på att upplysa min sons fröken om anledningen till att skolan hållt stängt dagen innan.

"You know, yesterday was Valle-n-tine's Day ..."

Den funkade faktiskt ganska bra, eller åtminstone bättre än den där gången när jag var med Sigrids klass ute på en bondgård för att plantera bönor och majs och hennes fröken, vi kan kalla henne Miss Diana, står som ett frågetecken, mitt i en månadsgammal majsodling och jag säger,

"Amaizing, how fast it grows ..."

Eller som den där gången när några vänner, vi kan kalla dem Claire och Brett, varit en helg på en lodge i Lower Zambezi för att vila upp sig men efteråt kände sig minst lika trötta som innan. Claire sa någonting om att det är den kvava luften där nere som gör att man blir trött, varpå jag svarade att man hör ju faktiskt på namnet att luften inte är så där hög och klar som den kan bli i Lusaka en solig dag i juli. För sig själv uttalade hon,

"Low-Air-Zambezi"

Fler engelska skämt måste ju gå att hitta på. Eller så skiter man bara i det och flyttar till Göteborg.

//

1 kommentar:

  1. Eller så vidgar du perspektivet till hela Afrika. Det var ju inte så länge sedan som presidenten i ett visst nordafrikanskt land var på tunn is igen...

    SvaraRadera