onsdag 17 februari 2010

Äntligen byter jag namn!

När vi gifte oss Karin och jag, för snart åtta år sedan, gav jag flera löften. Ett av dem var att jag skulle byta efternamn. Från Sjögren till Sverkén. Som alla vet har det löftet inte infriats riktigt än. Visst, jag har lagt till Sverkén som ett mellannamn. Jag har också fått många frågor under åren, t ex:

- varför håller du inte ditt löfte?
- är det inte jobbigt att heta Theodor Sverkén Sjögren?
- nu måste det väl ändå vara dags att byta efternamn!

Nåväl, det där har jag stått ut med. Och Karin också. Under de snart åtta år som gått. Men nu har jag alltså glädjande besked: det är äntligen dags att byta efternamn!

Så här: i julas fick Karin flera klappar, de flesta inslagna. En av dem var tidningen DISH, dvs det lokala kabel-TV-bolagets månadstidning. Karin fattade genast galoppen och insåg att hon fått en installation av just kabel-TV och ett helårsabonnemang, en investering jag lyckats kämpa emot under ett års tid.

Igår kom den sista droppen av gliringar som slutligen fick bägaren att rinna över. Känn själv på den här: "Du, det är snart två månader sedan julafton och jag har inte kunnat använda alla mina julklappar!"

Så imorse kände jag verkligen efter, men jag hade varken ont i halsen, spik i foten eller var tvungen att avskeda någon personal. Inte ens kylen var tom. Argumenten var helt enkelt borta. Jag var med andra ord tvungen att åka bort till DSTV-kontoret och därigenom leverera Karins försenade julklapp. En timme senare är jag nu alltså på väg att byta namn. Skönt.

Men hur kommer detta sig, undrar du?

Jo, redan innan jul köpte jag loss TV-boxen från familjen Lindblom som flyttade härifrån nyligen. Väl på plats på DSTV-kontoret undrar de naturligtvis var jag fått boxen ifrån. Ser jag ut som en tjyv? De kräver ett dokument, en köpehandling, som bevisar att jag köpt boxen från familjen Lindblom. Innan jag har det dokumentet kan de inte byta namn på abonnemanget. Adress kan de däremot byta, märkligt nog (om tjyven bara utger sig för att ha samma namn som offret är det inget problem att tjyva, i det här landet). Så tillsvidare tvingas jag alltså byta namn.

Från och med kl.11.07 idag heter jag alltså Anna-Karin Lindblom.

Så här en stund efter namnbytet känns allting väldigt bra. Installatören är på väg och ikväll har vi television, livs levande. Hoppas Karin också är nöjd. Annars får hon väl ta och skicka ett mail till Anna-Karin och be henne bekräfta att den där TV-boxen nu är i annan familjs ägo.

Så kan det gå till, livet i Zambia.

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar