söndag 9 maj 2010

Hur lät Astrids Happy Birthdaykalas?


På sätt och vis kan man ju säga att Astrid har haft en kalasvecka. Det började redan för en vecka sedan, på kvällen den 2e maj, när Astrid knappt kunde somna för att hon skulle fylla år dagen efter. Sömnigt undrade hon hur lång tid det var kvar innan hennes sexårsdag skulle börja.

Och den tredje maj var det alltså ledigt i Zambia. Mamma, pappa, syskonen var lediga. Ingen skola, ingen träning. Skönt. Och så blev det ridning och sedan kom det lite vänner på tårta. Underbart.

Sedan har det följt fyra skoldagar och en ständig fråga: När är det mitt stora kalas? Och ett ständigt svar har också följt: På lördag är det ditt kalas, nu är det bara två dagar kvar!

Och så, i fredags, levererades hoppborgen och watersliden. På något sätt lyckades vi hålla barnen från att inviga vattenrutschkanan innan själva kalaset började.
Klockan 14.00 igår började kalaset, men då hade det ännu inte kommit en kotte. Klockan 14.10 anlände Ella. Då kändes det fortfarande som om faten med kanelbollar, chokladbröd, samosas, vattenmelon, partykorvar, chokladbollar, pop corn, chips, ostbågar och allt annat var alltför stora. Klockan 14.30 hade det dock anlänt lite fler. Närmare bestämt 37 barn och en hel drös med vuxna. Ja, vad säger man? Jag vet inte, men jag vet dock hur det låter när ett dignande snacksbord töms på sitt innehåll.

Och jag vet också hur det låter när åtminstone 30 ungar åker vattenrutschkana!

Och hur det låter när ytterligare några godissugna barn ställer sig i kö för att prova sin fiskelycka i den traditionstyngda fiskdammen.

Eller när både vuxna och barn samlas kring Pippi Långstrumptårtan och tar i så det krasar i kristallkronan när Happy Birthday går över i Ja Må Hon Leva. Just precis så låter ett sexårskalas, vet jag nu.


Det låter som om Astrid hade ett härlit kalas. Jag kan bara intyga att det stämmer. Det ven ju liksom bara förbi. Och nu är det över. Och därmed kalassäsongen. För i år.


//

4 kommentarer:

  1. Hej på er alla
    Jag vet inte, men det känns som om era barn fyller år mer än en gång var per år. Hur som helst verkar det ha varit ett mycket trevligt kalas som Astrid inte kan vara annat än helnöjd med.
    Kram till er alla och ett stort grattis till Astrid från oss alla i Tygelsjö!

    (Det där med hur många dagar det är kvar känns igen, här frågas det mest om när vi ska till Afrika, den som väntar på något gott får alltid vänta för länge eller hur det nu är....)

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket kalas.. ska bli så spännande att se hur de svenska varianterna av dessa blir när ni kommer hem!!!
    Stort grattis ( i efterskott) till Astrid på hennes 6 års-dag!
    Här hemma regnar det och är 5 plusgrader.. inte läge för utomhuskalas direkt!
    Kram Linda Ellenius

    SvaraRadera
  3. Tack för det kuliga kalaset. Kan bara säga att vi vuxna också hade några sköna timmar. Men nästa gång tar jag med mig baddräkten ...jag tittade med trängtande blick mot vattenrutschkanan å hoppborgen. Ett förslag är att nästa gång kan man ha efterfest för vuxna med GT å rutschkana.

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra idé Veronica... Ett vuxen party med alla barnattiraljer och GT (fast jag föredrar nog ett glas vin)...

    SvaraRadera