måndag 30 augusti 2010

En god start på veckan



Efter en intensiv och social helg sov hela familjen ovanligt bra, även om vi alla som vanligt vaknade i samma säng. Sedan fortlöpte morgonrutinen utan några som helst nya inslag. Och Valle gick precis som tjejerna att lämna utan en enda tår. Astrid var nyfiken på sin dag i Kindergarten, Sigrid och Valle på sitt party på Early Learning Center. De firar att de nu gått 10 dagar på terminen, vilket naturligtvis kräver en 10-tårta. Jodå, festligt ska det vara.

Eftersom jag själv hade räknat med längre lämningstid på Valle hade jag nu en halvtimme till godo. Så jag svängde helt enkelt ut från stan och tog en morgontur på Namwandwe Art & Sculpture Gallery, ett par hundra meter bortanför skolan.

Usel skyltning gjorde att jag först hamnade i ett stenbrott och samtalade en stund med några stenarbetare, vartefter jag fann rätt och lät Danny guida mig genom detta privata galleri. Mestadels zambisk konst; mycket olja samt skulpur i trä och sten. Ägaren samlar också stolar, från Europa och Afrika. Det här är verkligen ett häftigt galleri.

Jag blev också tipsad att gå på vernisage på Ababa House nu på torsdag, samt på National Museum och Henric Tyali. Mycket konst på gång i landet nu. Kanske kan det ge mig lite extra inspiration så här på höstkanten ...

Min guide lät också meddela att de på Namwandwe ska öppna ett café i början av november. Så jag har all anledning att komma tillbaka, efter lämning i skolan, och på nytt få en god start på veckan.

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar