tisdag 17 augusti 2010

Skolstart x 3

Jaha, då var sommarlovet till ända och med denna dag skulle jag också få mer tid till författande (och alla punkter på min lååånga to do-lista signerad frun i huset). Så här gick det istället:

Steg 1 "Morgonrutinen": Vuxna vaknar först, sedan barn. Frukost fixas snabbt, dukningen redan förberedd. Lite extra tidsågång vad gäller snabbpåklädningen. Sigrid vann den klassen, grattis.

Steg 2 "Transport": Inget tjafs om vem som skulle sitta var i bilen. Inget tjafs om vilken musik som skulle spelas. Inget tjafs om vilken väg vi skulle köra. Tiden lades istället på förhör om namn på fröknar, klasskompisar, samt hur man äter sin snack och sin lunch. Alla tre skolstartarna fick full pott i testet. Bra jobbat!

Steg 3 "Lämning i rätt klass, i rätt tid": Astrid gick mycket lätt att lämna (vinnare), Sigrid likaså. Valle är ju dock ny på skolfronten och där var det lite knivigare. Lite kläng, några "jag vill inte börja skolan och lite blandat gnäll. Men efter snacktime (2 timmar efter skolstart) fick han fart på blodsockret och jag kunde smita iväg efter att han fått ge mig "en poss o en kjam". Det bådar väl gott?

Väl hemma, åtminstone en timme efter jag tänkt mig, känns det plötsligt ganska ensamt. Åtminstone i fem minuter innan det plötsligt knackar på dörren och en förvirrad nanny med barn dyker upp. Stolt motar jag dem i dörren.

"Nej, tyvärr, babygrupperna är inte längre här på tisdagarna. Valle har ju börjat skolan"

Ja, så var det alltså med pappadagarna. Även om vi försökt dryga ut det och skaffa tre barn så började de till slut alla tre i någon typ av skola. En märklig känsla; stolthet med en smak av saknad. Tänk att det kunde bli så, och att det gick så fort ...

//

2 kommentarer:

  1. Ännu ett tecken på att min blogg hackas. Kanske heter hackern plopp. Eller så har hon skrivit fel och heter plupp.

    SvaraRadera