torsdag 12 oktober 2017

Containern har anlänt - med allt som vi inte behöver!

Under snart tre månader har vi levt ett lite enklare liv, på sätt och vis. Redan i slutet av juni packades alla möbler och de flesta saker ner i lådor, stuvades in i en container och skickades iväg, till en ny kontinent.

Inför flytten bävade jag för vissa saker, däribland hur vi skulle klara oss med bara det vi kunde klämma ner i varsin resväska. Men, som sagt, det har gått tre månader och det har gått bra. Så när fraktföretaget för en vecka sedan meddelade att containern till slut är framme, ja, då undrar man faktiskt vad vi ska ha alla saker till. Visst är det skönt att bohaget inte glider omkring på en båt någonstans på en ocean, och visst är det skönt att ha sin egna säng, sin soffgrupp, sin teve och sina kökssaker, men mycket hade vi också kunnat undvara.

Totalt visade det sig vara 370 lådor med möbler, kläder, prylar. Saker som vi saknat under tre månader. Under veckan som gått har vi packat upp närmare 300 av dessa kollin och i många lådor finns saker jag inte sett sedan vi flyttade förra gången. Naturligtvis finns det också saker vi saknat, men kanske inte behöver.

Mitt bland alla lådor fick jag en idé:
- Minst tio procent av detta borde vi kunna ge bort! Kanske mer än så ...

Här i Zambia finns det många som behöver. Det är ju en av anledningarna till att vi är här. Och definitivt många som behöver vissa saker mer än vi gör.

Under den kommande tiden ska jag alltså fylla närmare 40 flyttkartonger med sådant som vi inte behöver. Vi får se hur lätt eller svårt det kommer bli. Men jag ska göra ett seriöst försök. Toss or take, that´s the question.

// Theodor

P.S. Det var ett par dagar sedan jag började skriva på den här bloggen. 40 kartonger visar sig vara just 40 kartonger, oavsett hur många man utgår ifrån. Hittills, efter en dryg veckas uppackning, har vi gett bort närmare 10 kartonger till personalen. Just nu känns det tufft att få till ytterligare 30, men det är ju just där utmaningen ligger - vad är det jag verkligen behöver!?! Loppet är inte kört, toss or take gäller ett tag till. D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar