tisdag 18 september 2018

Sju saker till som gör mig glad i Zambia

Vi har nu varit här ett år. Innan sommaren skrev jag en blogg om sju saker som gör mig glad i Zambia. Över semestern har det definitivt hänt ytterligare några saker som är väl värda att rapportera om. Visst finns det mycket skit i det här landet, precis som hemma i Sverige, men nu tillhör ju inte jag gruppen som går runt och tycker att livet känns dåligt i största allmänhet. Det blir då också lättare att se de där guldkornen som glimrar i omgivningen. Testa det själv och vem vet, en morgon kanske du står där framför spegeln och har helt vänt på munnen!

Nåväl, sju saker som gör mig glad just nu:

1. Handikappsparkeringarna utanför de båda matvaruaffärer jag besöker oftast är inte längre till allmänt förfogande, utan bara för de som faktiskt har ett handikapp. Det står en vakt och låter bara personer med tillstånd parkera. Tummen upp!

Såväl Melisa Supermarket som Pick n Pay i Kabulonga har börjat tillhandahålla handikappsparkeringarna för de som behöver dem, vilket oftast inte är de som bara upplever sig ha lite bråttom in och fynda ett paket cigg. Lättja är inget handikapp. 

2. Upprustning och anpassning av infrastrukturen. På många håll i Lusaka är gator och korsningar underdimensionerade. Men nu finns ett initiativ att anpassa gatorna. Ett tecken på detta är det just nu pågående projektet på Lake Road där vägen breddas med extra filer i båda riktningar för att få bort en stor flaskhals i rusningstrafiken. Detta kommer inte bara ge Lusaka bättre flyt, utan även mig när jag kör barnen till skolan.

3. Återvinning. Redan i våras började svenska ambassaden dra åt tumskruvarna på sina medarbetare och är nu igång med insamling av återvinningsbara förpackningar, som PET-flaskor, papper, plast, mm. Samtidigt börjar shoppingcentren erbjuda källsortering vid soptunnorna. I lördags gjordes dessutom en stor insats med skräpplockning. Mycket bra! Jag själv har blivit allt bättre på att ta med tygpåsar till butiken. Det finns en framtid för den zambiska miljön and I like it! Nästa steg är definitivt plogging …

Om man inte vill återvinna på ambassaden så kan man göra det på Centro Mall i Kabulonga. Håll Zambia rent!

4. Noshörningen på väg tillbaka. En gång i tiden vandrade den svarta noshörningen fritt i landet, men på nittiotalet sköts de sista djuren. Sedan några år tillbaka finns dock ett initiativ att försöka få tillbaka noshörningen, och nu verkar North Luangwa National Park vara på väg att lyckas. Parken är den enda som kan erbjuda Big 5. Landet har fortfarande problem med tjuvjakt och efterfrågan på horn och betar, men att det finns fler noshörningar är verkligen positivt!

Alltså, det här är faktiskt inte en svart noshörning, utan en vit. Det som skiljer dem är den vidare överläppen. En gång i tiden hörde en gubbe fel och tyckte att det lät som "White" när det egentligen var "Wide". Som det kan bli! 

5. Naturen. När det gäller min löpning har det under de senaste åren i Sverige varit mest på asfalt, men här har det blivit alltmer i skogen. Mitt nya intresse med mountainbiken ger också det massor med möjligheter att se mer än bara gator och villaområden bakom betongmurar. Att komma ut i naturen och se de fantastiska vidderna i den kuperade terrängen ner mot Lower Zambezi … wow! Och detta kan man alltså uppleva både genom att åka på safari och genom att röra lite på fläsket genom så kallade motionspass. Det arrangeras ett antal lopp både för löpning och cykel, samt att myndigheterna lovat försöka satsa mer på turismen. Här finns det stor potential!

Mycket natur finns det. Bara att ta för sig. Uppleva måste man göra själv!

6. LAWS. Ja, det här handlar så klart inte om lag och ordning, men kanske ändå lite grand. I Lusaka finns en mycket väl fungerande organisation (Lusaka Animal Welfare Society) som samlar in och tar hand om föräldralösa hundar och katter. Om någon försöker sälja söta valpar vid rödljusen till någon av shoppingmallarna så är det hit du ska ringa. Har man tänkt att skaffa hund är det definitivt läge att åka till detta ställe för att se om de har någon som passar. En del djur kommer skadade till LAWS, men alla tas om hand från dag ett, vaccineras, matas och kureras.

7. Zambiska designers. Jag har tidigare nämnt Kamanga Wear som jobbat hårt för att etablera sig på den zambiska designmarknaden. Det finns flera afrikanska märken som definitivt är här för att stanna, t ex KAIActive som gör träningskläder och Vaghela som bland mycket annat gör t-shirts och snygga pikéer. Det senare märket ingår i City Clothing Factory Group och har gjort skoluniformer sedan sextiotalet.

Här köper jag en träningströja på KAI Active, som nu har en butik på The Village, alldeles vid amerikanska skolan. 

På min sjupunktslista finns det så klart inte åtta punkter, men en annan mycket viktig sak som också gör mig glad är när jag ser att min fru just skrivit under ett nytt fyrårigt avtal med NGOCC - en paraplyorganisation med fokus på empowerment. Det här ger Zambias kvinnor en ljusare framtid, sååå bra!

Som vanligt gör du vad du vill med den här informationen. Bokar en resa hit för att ta reda på om det verkligen stämmer, klappar händerna och tänker att det här är ju superbra, eller så delar du bara och trycker in en lajk så att fler får veta att det finns mycket bra att glädja sig åt i det här landet.

// Theodor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar