tisdag 18 september 2018

Svart kaffe i mörkaste Afrika ...

Alltså, Svart Kaffe är ju egentligen primärt en låt med Dan Hylander. Efter ett antal år i exil i Sydamerika är han tydligen tillbaka, tillsammans med Lena PH och Europe. Jo, ni fattar, det krävs ganska mycket tabletter för att få ihop det där, men så här ligger det faktiskt till:

Min vän "Johan" testar polisernas reaktionsförmåga genom att ge dem fingret och hävda att det inte var långfingret utan tummen … Det är på Hasslö det händer!

I somras hade min gode vän Jerry inte tid att träffas, så Kenny och Johan fick hålla tillgodo med mig. Vi hade två alternativ. Antingen en shoppingtur till Börjes Varuhus i Tingsryd, eller en festivalresa till Hasslö i Karlskrona skärgård inklusive övernattning och loppis. Den där Börje i all ära, men eftersom jag åkt hela vägen från mörkaste Afrika så vägde min röst också tyngst.

På kontoret verkar chefen vara en riktig buffel ...

Det var nu närmare två decennier sedan jag senast var på festival. Jag hade glömt bort att alla artister inte är jättebra, men att de blir bättre om man smakar på den lokala ölen. Jag minns att Lena sjöng Dansa i Neon och Det Gör Ont, Europe var sig lika i såväl Carrie som Final Countdown och att Dan Hylander inte har varit bättre än låtarna Svart Kaffe och Skuggor i Skymningen. Har någon av er tänkt på någon av de här tre artisterna någon gång under de senaste tio åren? Tjugo?

Sortering av kaffebönor, en del av kvalitetsprocessen på Munali Coffee. 

Jag fattar, ni tycker att det blev en extremt lång inledning på den här bloggen som egentligen handlar om svart kaffe, fast inte så mycket om Dan Hylander. Och en studieresa till Munali Coffee, primärt för medföljare. Nåväl, det finns idag tre huvudsakliga kaffeproducenter i Zambia, en gång i tiden fanns det ett sextiotal. Detta vill man ju veta mer om. Därför var vi nämligen och besökte det plantage som ligger närmast Lusaka.

Mycket kvinnor i produktionen vid Munali Coffee.

Den här farmen skickar mycket på export och förutom kaffe finns det också en kvarn som maler mjölet Nyati. Ganska nytt är produktionen av fröer som säljs på den europeiska marknaden. Här tas också ett socialt ansvar genom en skola och en läkarmottagning för drygt 400 anställda.

Sköljning och soltorkning av bönorna.

Förutom att ägarna har anknytning till såväl Danmark som Finland (ex-frun driver det avknoppade Peaberry Coffee i Lusaka) så kan jag även nämna att man under årens lopp köpt in flera svenska jordbruksmaskiner från Väderstad. Det är stort i såna här trakter.

Daniel, this one is for you ...

Under utflykten till Munali Coffee fick vi se kaffeplantagen, lära oss mer om hur skörden går till, hur rostningen funkar och så tittade vi in i kvarnen. God lunch och kaffe på det.

Sjumannalaget som nyfiket lyssnade under de guidade turerna på Munali Coffee. Baobabträdet var gigantiskt!

Vad mer kan man önska av en heldag med bästa medföljargänget? Möjligen att vi på hemvägen hade fått höra Dan Hylanders Svart Kaffe på repeat, men det var tydligen något fel på den mp3-filen, sade mannen bakom ratten och log …

Själva koppningen hann vi inte med den här gången, får bli nästa resa helt enkelt!

// Theodor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar