fredag 5 april 2019

Vägen till förbättrade gator går via en period av normaliserat zambiskt kaos

Redan förra året bloggade jag om projektet som ska bredda Lusakas gator och anpassa staden för en trafiksituation som kommer uppstå i framtiden.

Alltid bättre att gå på trottoaren än att tvingas gå på gatan, för allas bästa. 

Så vad är då nytt? Jo, självaste BBC har nu rapporterat om projektet (kolla på filmen i deras app, kanske har den finputsats något av beställaren bakom projektet, men där finns ändå något slags journalistiskt inslag i det hela …). 

Själv skulle jag summera situationen så här:
  • Projektet har kommit igång, på bred front, i princip överallt, samtidigt. 
  • Det har blivit tydligare för mig att målet är att bredda från en fil i vardera körriktning till åtminstone två, med någon typ av trottoar eller gång/cykelbana, samt ett gediget dike på båda sidor vägen. 
  • Det har också förtydligats att det ska byggas viadukter för att leda om tung trafik (läs koppartransporter från Kopparbältet uppe i Ndola-trakten till gränserna mot Zimbabwe och Botswana) bort från stadskärnan.
  • Projektet finansieras av ett indiskt konsortium.
  • Det är ju ett mycket bra projekt, med ett mycket bra syfte och om jag blundar ser jag för mitt inre hur trafiken flyter på så där vackert som i en smäktande ballad om en tysk autobahn!

Några roliga spaningar finns det så klart också, typ:
  • Titta, diket på vänster sida är nästan en halvmeter högre upp i luften än vägbanan, hur ska vattnet då komma dit?
  • Indisk engelska är inte alltid helt kompatibel med afrikansk engelska, har jag noterat när jag promenerat i mitt eget kvarter och smyglyssnat på diverse konversationer.
  • I vissa kvarter är det mycket folk som går, men om trottoaren då är ganska smal, eller man kanske inte vet att det är en trottoar eller att man får gå på den där förhöjda stensättningen, ja, då kvarstår ju utmaningen med fotgängare på vägbanan.
  • Oj, fanns det elledningar här under vägbanan! 
  • Hoppsan, grävde vi av vattenrören nu!
  • Äh, det där Internet måste ju kunna vara utan sina fiberkablar, är det inte molnbaserat nuförtiden?
  • Raksträckorna är färdiga, men hur var det nu man byggde korsningar? 
  • Trafikljus eller rondell? Eller bara fyrvägskorsningar?
  • Förskottet vi fick ut är slut, låt oss köra igång bygget på ytterligare en gata för att få ut mer pengar. Avsluta det vi börjat med? Trams!
Fler filer, djupare diken och en trottoar. Det blir så mycket bättre i Lusaka!

Att vägarna blir bredare och anpassas för dagens och framtidens trafiksituation är ett viktigt steg, sedan skulle man också kunna addera lite mer trafikkunskap i allmänhet för att undvika scenarier som:
  • Titta, jag ser ett backkrön och jag ser en kurva, jag kör om innan jag ska svänga av in till min gata!
  • Titta, en asfalterad väg, jag går på den så att mina skor inte blir dammiga!
  • Titta, ett potthole på min sida vägen, vänta, jag ska bara köra runt det på din sida vägen, vänta sa jag och håller samtidigt ut en arm för att visa vad jag tänkt, det går superfort!
  • Titta, jag kompenserar min söndriga vänstra framlampa med helljus på höger! 
  • Titta, alla andra har lyset på, så då är det ju onödigt om jag också har det, och dessutom sliter det på mitt batteri. Det blir lite som Earth Hour, fast lokalt i min bil ...
  • Titta, jag har ett viktigt kattklipp på YouTube som jag bara måste se nu på vägen hem … ups, var jag på fel sida vägen? Fast inte mer än några sekunder! 

Skämt åsido, det här kommer bli mycket bra när det är klart. Det är bara en period nu fram till nästa fas där det ibland kan tyckas lite smått kaotiskt. Vilket i sig är ett mycket bra tillfälle att jobba med att undvika signalhornet eller att låta långfingret fara upp mot andra trafikanter eller svordomar slita sig ur munhålan! 

Allt har ett gott syfte, det är jag övertygad om. Så även Lusakas till synes kaotiska vägprojekt.  

// Theodor

P.S. Vän av ordning har ju så klart fattat att merparten av de här situationerna uppstår minst lika ofta i samband med vägarbeten hemma i Sverige. Och det där kattklippet har jag aldrig förstått hur folk kan vänta med tills man kommit hem till tevesoffan - det måste ses, bums, oavsett hur mycket trafiken än rusar omkring mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar