måndag 9 mars 2009

Livingstone och Viktoriafallen

I helgen som gick var vi på mini-semester; tre dagar i Livingstone med omnejd för att se på Viktoriafallen samt ta en safaritur i den vid Zambesifloden belägna nationalparken Mosi-oa-Tonya. Vi åkte med två andra familjer, vilket kändes säkert och var mycket trevligt.

Resan på ca 50 mil var på många sätt dryg, men med ett lunchstopp i Choma och ett par kisspauser i vägrenen så gick tiden fort. Vi har väl även svärföräldrarna att tacka för den bärbara DVD-spelaren: "Nya Hyss Med Emil i Lönneberga" gick tre gånger och "Mora Träsk - Samlade Sånger 2" gick minst det dubbla på hemresan. Och Astrid är lika koncentrerad varje gång hon ser på dem. Och när tristessen slår till kan man ju alltid locka med lite vuxenmusik. Sedan en tid tillbaka har tjejerna accepterat två låtar från min 20 GB mp3-spelare, nämligen:

1. Yazoo "Happy People"
2. France Gall "Laisser Tomber"

Och nu lyckades Karin med konststycket att få upp en bubblare, eller snarare raket, för in på denna resas förstaplats landade nämligen:

=> Gyllene Tider "Juni, Juli, Augusti"

Say no more ...

Fallen var fantastiska. Så här under regnperioden är det mycket vatten. Vi blev alla genomblöta, och eftersom Astrid dessutom lyckades snubbla och landa i en vattenpöl var det bara till att bege sig åter till Maramba Lodge (mycket trevlig lodge vid en liten flodavstickare till Zambesi, rekommenderas varmt) och byta kläder innan vi tog lunch på anrika Royal Livingstone Hotel. Mellan hotellet och floden var det väl 50 meter. Som gräsklippare använde de en hjord om 7 zebror. Där fanns silkesapor också. Och vid parkeringen stod en giraff och betade på ett träd. Mycket kolonialt, precis vad vi var på jakt efter.

På lördagskvällen åkte vi en båttur på Zambesifloden, såg flodhästar, krokodil, fåglar, mm. Och på söndagsmorgonen innan avfärd mot Lusaka igen tog vi en safaritur i Mosi-oa-Tonya. Där såg vi impala och giraff.

På hemvägen hann vi förutom korgrea i Choma (vi köpte två gigantiska korgar) även med att besöka ett kaffeplantage där vi köpte en låda med Monalikaffe. Det börjar förresten bli dags för en kopp, så på återhörande ...