onsdag 18 mars 2009

Och regnet det bara öser ner ...

De senaste dagarna har det regnat mest hela tiden. Lite uppehåll ett par timmar på eftermiddagarna, men så häller det ner igen. Först tyckte jag det kändes trist, men nu efter ett tag har jag börjat uppskatta det. För första gången på nästan tre månader har jag haft jeans på mig tre dagar i rad. Det blir till och med lite kyligt och då kommer ju träningsjackan väl till pass också. Härligt.

Det ihärdiga regnandet har gett oss ett litet vattendrag utmed muren på baksidan. En andra pool helt enkelt. Vet inte om jag borde förmånsbeskatta denna tillgång, men myggorna lär väl trivas där i vart fall. Så nu blir det till att jobba hårdare med myggspray och nät igen efter några veckors mindre användande.

Denna vecka är ganska hektisk med ett par middagar här hemma och så Galamiddag på fredag. Det är en del av den just nu pågående franska veckan i Lusaka. Ska bli skoj. Vår hemhjälp Anna ska passa barnen för första gången.

Vår nya trädgårdsmästare har ju också börjat. Den förra drog ju efter att han fått lön. Var borta en vecka och kom sedan och bad att få börja jobba igen. Eftersom samma episod uppstod två gånger under loppet av fem veckor kändes det inte särskilt svårt att ge honom sparken. Vår nye kille jobbar på fint och tar inga tvåtimmarsluncher som sin företrädare.

I eftermiddag påbörjas dessutom bygget av vår veranda. Ska bli väldigt intressant att se vad man får för 7000 SEK i ett sånt här land. Än så länge känns allt dock bra, men visst, de har ju inte börjat än.

Och på lördag är det en internationell matmarknad, ett årligen återkommande jippo där jag har gått med på att sälja kanelbullar, köttbullar och annat innerligt svenskt. Jag ser mig själv mest som DJ i det att jag ska låna Astrids CD-spelare och vända plattor som "Sommar, Sommar, Sommar" mfl.

Att det på söndag är frugans födelsedag gör ju inte veckan mindre hektisk. Om du läser den här meningen baklänges och gångar med två så får du en ledtråd till vad Valle och jag har tänkt köpa. Och för att hinna fixa det så är det ju inte helt fel att det inte är solstolsväder utan just regnrusk. Jag hoppas på ytterligare några dagar då regnet bara öser ner ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar