torsdag 19 mars 2009

Trafikläget just nu i Lusaka

Det har som sagt regnat en hel del den här veckan. Vår nye trädgårdsmästare har just påbörjat urdikning av den del av tomten där vattnet fortfarande står flera decimeter djupt. Andra konsekvenser av den ihärdiga nederbörden är att vägen ner till vårt hus börjar bli riktigt dålig (de forsande vattenmassorna tar med sig all sand och jord och kvar blir bara kantiga stenar att köra på).






Vi hade ett par personer på middag igårkväll som jag hämtade upp och senare lämnade på deras hotell. Regnet gör det minst sagt till en utmaning att köra bil. Gatorna är ofta smala och utan trottoar, men med en hög kant (20-30 cm är inte ovanligt) ner till stigen som går bredvid gatan. Då det blir ganska gyttjigt vid sidan om tenderar lokalbefolkningen att gå på asfalten när det regnar. Och i mörker blir detta minst sagt en utmaning för dig som bilist. Det faktum att många bilar dessutom saknar ett (eller ibland till och med två) framljus gör ju utmaningen bara större. Hundar som korsar vägen har också blivit ett inslag i trafiksituationen som jag inte tänkt så mycket på tidigare, men när jag nu reflekterar över det inser att jag faktiskt ser 2-3 döda hundar utmed gatorna varje vecka.





Det gick således ganska sakta för mig att hämta och lämna våra middagsgäster igår. Imorse insåg jag att det inte är alla som väljer att sänka hastigheten i regnet. Under de 8 kilometer som är till skolan var det 3 olyckor med bilar som åkt av vägen, krockat eller på annat sätt slutat fungera pga av vädersituationen. Och det känns inte riktigt som om någon tar det på allvar heller. Härom morgonen såg jag en pickup som precis hade kört ner i ett avloppsdike och stod med bakdelen rakt upp i luften. Ur bilen kliver en ung man med ett jätteleede på läpparna, som om han stolt ville uttrycka:
"Titta på mig, jag kvaddade min fyrhjulsdrivna Toyota, men jag är lika glad för det! Man måste ta lite risker förstår ni vitingar. Ibland åker man av, så är det bara ..."





Jag måste ta reda på mer om det där med zambiskt körkort och hur det går till när man tar det. Än så länge har jag inte hittat något i frukostflingorna i vart fall, men det kanske inte dröjer länge?!?



2 kommentarer:

  1. Glöm frukostflingorna, du hittar körkorten i Mealie Meal säckarna. 25 kgs.. ;-)

    SvaraRadera
  2. Eller ägna några veckor med att hänga på rtsa (vägverket typ) nere på lumumba road. Och köp "the Highway Call", alltså regelboken.

    SvaraRadera