fredag 17 april 2009

Älgar och tigrar i Afrika

Alla vet ju att det varken finns älgar eller tigrar i Afrika. Den sista tigern på Lusaka Zoo (Munda Wanga i dagligt tal) dog för flera år sedan även om buren fortfarande finns kvar och guiderna får det som att låta att den gick bort under natten som gick och just jag hade oturen att aldrig få se den. Men visst, det är ju naturligtvis rätt, svenska tigrar finns det ju alltid, var man än kommer i Världen. Så även i Zambia.

Men älgar då? Jo, de flesta är utrotade sedan länge, men ett par hus bort finns det tydligen en sista levande älg. Och den ska man minsann passa sig för. Jag blev nästan lika rädd för den här skylten (se bilden) som för de tre potentiella rabieshundar som var farligt nära att nafsa mig i knäskålarna förra gången jag var ute och joggade. Och idag var det alltså fara och färde igen. Bilden hann jag ta, men sen kutade jag med längsta stegen hem. Kanske tar jag bilen i eftermiddag och kör igenom porten för att se om de verkligen har en älg. Och om de har det är det kanske läge för mig att ringa myndigheterna, för tillstånd lär de inte ha.

Lika lite hade ju jag tillstånd att publicera en bild från Valles ettårskalas igår. Så mitt under morgonens joggingtur kommer det ett hotfullt mail från censurmyndigheten som ber mig att plocka bort en bild. Det kändes säkert lite som när den där svenske moderatpolitikern fotade Robert Mugabe i en bokaffär i Singapore i påskhelgen och blev upphånglad av några livvakter mot en vägg. Skillnaden är väl kanske att jag inte är direkt politiskt aktiv och att min fru inte är lik Mugabe, varken till sätt (för det mesta) eller utseende. Jag valde naturligtvis att genast ersätta bilden. Men till skillnad från moderatpolitikern kommer jag inte låta DN publicera några nakenchoksbilder på min fru. I övrigt vill jag inte kommentera ärendet. En svensk tiger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar