torsdag 7 maj 2009

Kaffetoppen - maj


Jag fick ju endel kommentarer på min kaffetopp i april. Lite mer input har också tillkommit.

Så här såg toppen ut tidigare:
5. Kasama (med vaccumförpackning finns möjligheten att avancera)
4. Kaleya (öka kvaliteten så får vi se nästa gång)
3. Mutende Mumpanga (finjustera rostningen så finns det platser att knipa)
2. Monali (fixa ekonomin så att bolaget kommer på fötter och därmed ut i butik)
1. Marika - klar vinnare i detta kaffetest!

Jag har under senaste månaden även valt att testa House of Coffee's (sydafrikansk märke) moccablandning, övervägt att testa Super Spar's egna märke (typ blåvitt) men valt att avstå, men också blivit besviken över att Marika inte fanns på senaste Dutch Market. Vidare har jag köpt en påse Kaleya och blivit besviken över den alltför kraftiga tjäraromen (vet inte om de gjort något fel i rostningen eller i lagringen av senaste laddningen).

Till detta kommer ju också den latte som inmundigades på Sandy's Creations den 3 maj. Enligt personalen tillagad på Marika. Och till den information kommer den latte som jag själv gjorde på skummad mjölk och hemkörd espresso på Monali.

Så här ser maj månads kaffetopp i Lusaka ut:
5. Kaleya (jobba med kvaliteten, igen)
4. House of Coffee's (märkligt att ett Löfbergs Lila-kaffe skulle ta sig så här högt upp)
3. Mutende Mumpanga (bra om man vill ha en standardkaffe, men bredda er lite!)
2. Marika (öka tillgängligheten så spikar ni nästa gång)
1. Monali (nästa vecka lägger jag ut receptet på Monalilatte)

Till nästa lista ska jag gräva fram lite mer fakta. Hjälp mig gärna genom att kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar