måndag 31 augusti 2009

Sweden Summer Tour - leg 2

Ja, då har delar av bandet gett sig iväg på soloturné i Europa, närmare bestämt Stockholm. Lite ensamt tycker vi andra att det är, även om vi naturligtvis har fullt upp på egen hand.

Helgen som gått har vi blivit bjudna på allt (och det blir vi faktiskt inte alltid, inte ens när vi är på turné). Ja, förutom lugna nätter då, men det hör ju inte heller till turnélivet, vad jag har förstått.

Nåväl, soloartisten låter hälsa att hon har det bra på sin delturné i Stockholm. Spelade förresten live på Elgiganten Kungsgatan igår söndag. En spelning som, trots idoga försöka att göra en playback, ändå tog två timmar. Valuta för pengarna tyckte nog publiken. Vi som just nu tar paus i Zambia är ju mest lyckliga över att hon hinner med allt hon ska så att vi får vår nya utrustning om ett par veckor när hon är tillbaka. Vår "lista" innehöll bl a ny laptop, ny digitalkamera, mobiltelefon, mp3-spelare, nya case till instrumenten, etc.

Lugna nätter, nej, det tillhör ju inte det här livet. I natt fick vår trummis spelet. Han vaknade mitt i natten och körde en jyste crossover som mest liknade en blandning mellan brazilianska Sepultura och en tidig McCarthy från Nitzer Ebb. Och jag som hade hoppats att han även i sina vildaste drömmar mer skulle vara som en liten mysig Ringo Star. Som bandets manager tog jag dock genast på mig ansvaret att förse honom med en lugnande flaska, men det dröjde ändå över en halvtimme innan han kom till ro, helt utslagen och liggandes över de båda andra bandmedlemmarna. Nåväl, jag är ju glad att han inte kräktes, som för ett par veckor sedan.

Själv är jag lite slö idag. Har tackat nej till motionsspåret. Mest eftersom den turnébuss vi har här behöver nya sidobackspeglar. Det är ett tvådagarsingrepp på den här sidan klotet. Säger dom. Och då kan det ju ta allt från tre till fem dagar.

Just nu är övriga bandet och tar sina dagliga sång- och musiklektioner. Jag har sagt till dem så många gånger att det inte räcker med en halvtimmes uppsjungning vid matbordet på morgonen, men det verkar inte riktigt gå in. Nåväl, jag måste nog passa på att vila upp mig lite grand innan de kommer hit igen om ett par timmar. Det brukar nämligen utbryta ett mindre krig kring vad vi ska äta till lunch. Och sedan blir det ännu en fight kring hur eftermiddagstimmarna ska spenderas. Hårda bud med andra ord. Men det är lugnt. Royaltyintäkterna från de som hyr vår replokal hemma i Älvsjö har trillat in idag, så nu är det bara till att spendera igen. Efter att jag betalat all lokal personal här förstås ... Och ju större band man har, desto större omkostnader. Jag vågar inte tänka på hur notan för en grupp som I'm From Barcelona ser ut.

Rock on (som vi säger)

PS. Jag skickar med en lite äldre bild på en av gitarristerna. Den är från en spelning på Gotland sommaren 2008. Mot en mindre summa pengar går det att få den signerad. Skriv bara till theodorsjogren@hotmail.com D.S.

//

2 kommentarer:

  1. Jaha, då har jag uppdaterat mig. Gillar verkligen att läsa din blogg. Gillade speciellt ärtorna hihi... Nej, verkligen inte lätt eller oarbetssamt att vara "pappaledig", med eller utan hjälp. Hoppas K har fått tag på hela shoppinglistan...

    SvaraRadera
  2. Hej Theodor!
    Har lite sporadiskt följt din blogg från landet i söder. Du har en otrolig förmåga att fängsla och roa i ditt skrivande! Fundera inte ens på att lägga ned din blogg. Appråpå ärtor i näsan har jag själv gått och fasat lite för när våra tjejer ska börja ta saken i egna händer (Madicken går ju för fullt här hemma också). Vilken panik! Sköt om er! fd kollegan Anna

    SvaraRadera