söndag 27 september 2009

Kräftgång ...

Ja, det är minsann träningstider, må jag säga. I lördags var det alltså 5 km som avverkades i Leopards Hill Run. Nu på lördag är det 25 km i A Walk For Life, en vandring som syftar till att skapa lite debatt om att det fortfarande är många i Zambia som har långt att gå för att hämta HIV-mediciner trots att målet är att ingen ska ha mer än 5 km.

Nu när Tomas är i Sverige och kapar ved har det väl varit lite si och så med morgonpromenaderna. Men tänk om jag hållit dessa vid liv också ...

Och till på köpet så har jag lovat Jens, vi kan kalla honom Sörensen, att följa med på premiärtur till ett av stadens gym, nu i veckan. Får se det som uppvärmning inför walken på lördag, eller ett välbehövligt kaloribränningspass efter helgens kräftskiva.

Mycket träning alltså. Eller åtminstone gång.

Och kräftor blir det också. Fast inte samtidigt som gången. I fredags köpte vi ett par kilo zambiska kräftor som jag med onlinesupport från såväl frugan som Anna R lyckades koka in. Och igår var vi fyra vuxna och minst lika många barn som delade på dem. Fantastiska! Vilka stjärtar! Mmmm ...

Några tips för att få till kräftorna precis som vi åt dem:

1. Duscha dem i badkar, lek lite med dem, få dem att känna sig lyckliga. I cirka en timme.
2. Därefter tar du dem med kroppkakesleven och fördödar dem i kokande vatten, one by one. Använd sleven för att hålla dem nere under vattenytan. Se deras ögon vitna, och kroppar rödna.

3. När de nått den där röda färgen som är så karaktäristisk för vit hy utan solskyddsfaktor i stark sol är det alltså dags att flytta över dem till den stora grytan med den hemliga lagen i. Jag utgick ifrån ett recept baserat på 3 l vatten, 1 dl salt, 1 msk socker, en öl, dill, dillfrö och dillkronor. Lagen hade jag kokat upp och lät sedan sjuda medan de förkokta kräftorna släpptes över.
4. När alla djuren var på plats i lagen tog jag kastrullen av plattan och ställde in i kylen.
5. Ett dygn senare var det dags att avnjuta tillsammans med västerbottenpaj, köttbullar, prinskorv, öl och snaps.


Det är med andra ord en ganska behaglig tillvaro vi lever här i Zambia.

//

1 kommentar:

  1. Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Västerbottenpaj är alltid gott.
    Fin blogg du har förresten, Kram!
    Västerbottenpaj recept

    SvaraRadera