torsdag 1 oktober 2009

Råttan i pizzan ...

Ni som är trogna läsare känner vid det här laget till att det händer en del märkliga saker i det här landet. Men också en hel del roliga saker.

Igår hände det både märkliga och roliga saker, men jag tänkte begränsa mig till en liten dialog som utspelade sig när jag och tjejerna var på väg ut genom porten för att åka till Svenska Skolan. Medan vakten öppnade noterade jag att det låg något brungrått på gräsmattan bredvid vaktkuren. Jag kunde inte låta bli att trycka ner rutan, varpå följande dialog utspelade sig:

Jag: "What's that?"
Vakten: "A Rat"
Jag: "?"
Vakten: "But it's dead"

Jag undrar nu hur jag borde ha fortsatt denna dialog. För en gångs skulle blev jag så paff av hans svar att jag körde upp rutan och så åkte vi helt enkelt iväg. För vakten var det ingen konstigt att det låg en död råtta på gräsmattan.

Väl framme på skolan tog jag upp ämnet, varpå jag bland annat fick höra att just giftdödade (ok, lite tillspetsat kanske) råttor är en delikatess. Man torkar dem, kokar dem och smaskar i sig dem till sin majsgröt (nshima). Kanske ska jag se det som ett första uppslag till en kommande zambisk gourmetkokbok? Frågan är om pizza kommer med bland recepten, och om denna råtta då hamnar där eller på en egen sida?


//

1 kommentar:

  1. jag skrattade gott åt råttan och uppslag till kokboken...vad är väl gammal komagesoppa (polsk specialitet) i jämförelse med detta....

    Veronica (Lubu rd)

    SvaraRadera