onsdag 9 september 2009

Pappan på Åhörardag

Idag har det varit Åhörardag på American International School of Lusaka. Fast här kallas det Open Day. Jag hade först tänkt ignorera det, tyckte själv att det var ganska jobbigt när Gitten satt längst ner i skolsalen på mellanstadiet och såg till så att man höll igen på buset. Nåväl, nu är ju varken Astrid eller Sigrid i skolålder, inte med våra gamla hederliga mått mätt i alla fall.

Så jag dröjde mig kvar. Stannade först en stund hos Sigrid (glömde ta bilder, sorry Siggan). Jag blir fortfarande så här på vår andra termin på plats i Lusaka alltid lika överraskad över vilken hög nivå de har på tjejernas skola. När jag kom till Sigrids klass (barn födda hösten 2005 och våren 2006) så höll några av klasskompisarna på och spelade upp hela "Guldlock och de tre björnarna". Fantastiskt i mina ögon. Och så turades de om att vara blodinen, respektive mamma, pappa och lille björn.

Sigrid valde dock att bygga vidare på sin bilderbok. Vi klistrade in en bild på en flicka som åt jordgubbar och fröken, Ms Diana, skrev en liten berättelse till bilden.

Efter tjugo minuter drog jag vidare in i Astrids klassrum (barn födda hösten 2004 och våren 2005). Min dotter satt då och ritade och jag har inte tidigare sett att hon nu faktiskt kan rita riktiga gubbar, med ansikten som tagna från ett Dinasaur Jr-omslag från tidigt 90-tal. Riktigt fint, det måste vi rama in!

Och så efter en stund samlades barnen i ring på golvet. Fröken Mrs Jefferey lugnade ner barnen och pratade lite kring siffran sex, visade hur man räknar på olika sätt med fingrarna. De pratade också om att det var onsdag samt att William börjar på samma bokstav som den veckodagen.

Sedan dök han upp; mannen, myten, legenden: Mr Mino. Detta är alltså skolans musikkille som kommer dragande med en keyboard på armen och spelar och sjunger och dansar med barnen. Sånt som barn älskar med andra ord.

Och när Astrid hade det som roligast valde jag att smita ut ur klassrummet. Av det glada lunchhumöret att döma verkade hon ha haft en mycket bra dag även utan mig.

Nu är det dags för lite siesta, innan jag tjejerna drar till Svenska Skolan och köper äkta kanelbullar och leker med övriga lintottar här i Lusaka.

//

1 kommentar: