tisdag 10 november 2009

Utflykt med Sigrids klass


Imorse följde farmor och farfar med Sigrids klass på utflykt. Målet var Chimwemwes föräldrars grönsaksfarm kallad Vegeland, en bit utanför Lusaka. De båda Pre-Schoolklasserna åkte gemensam buss, och efter körde jag med föräldrarna.

På plats hade någon förberett med en skylt och en odlingsbädd för varje barn. Sedan fick barnen så bönor och majs. Tanken är att klasserna ska komma tillbaka till farmen om några månader när grödorna har börjat växa.

Den senaste tiden har förberedelserna i klassrummet varit minutiösa, bland annat har man läst Jack och Bönstjälken och så poppade vi ju popcorn häromdagen.

Det är intressant hur dessa fem små tjejer (Sigrid, Lise, Ellinor, Peggy och Sofia) leker bra ihop. Sedan dröjer det inte mer än några minuter innan en av dem drar iväg på egen hand. Idag var det Sofia, fast utan att någon av de andra tjejerna tvingade bort henne - tyvärr fick jag ingen bild men det var en söt liten pojke som drog iväg med henne, hand i hand, och visade paprika- och majsodlingar. Och medan jag med ett leende följde Sofia med blicken hörde jag hur konversationen mellan de andra fyra fortsatte:

"Du är en bajskorv"
"Nej, det är du som är en bajskorv"
"Nehe hehehej, det är det inte alls, det är du, så det så"
"Men då är du en bajskolv"
"Ha ha ha ha ha"
"Ska vi så en bajskorv?"
"Ja, vi ska så bajskorv, vi ska så bajskorv"
"Ha ha ha ha ha, vi har sått bajskorv, vi har sått bajskorv"

Ja, så går det helt enkelt till på en vanlig utflykt när man går i Pre-School. Huruvida det är majs- eller bajskolv tjejerna äter på bilderna, därom tvistar de lärde.

Vi tittade också på kycklingar, gäss, pärlhöns och kalkoner samt såg en mängd olika grönsaksodlingar. Medan barnen åt sin medhavda matsäck gick vi vuxna in i huset och åt nshima och lite olika grönsaksröror, kyckling, fisk, mm. Vi fick också med oss lite av dagens skörd hem. För vår del blir det musaka inom kort, med lokalt odlade auberginer. Mums!

Avslutningsvis försökte jag mig på ett riktigt göteborgskt skämt när fröken Diana stod i majsfältet och visade hur majskolvarna växte.
"Amaizing", slank det ur mig.
"Yes, isn't it", svarade hon, tyvärr utan någon som helst indikation på att hon någonsin besökt Sveriges näst största stad, eller ens hört talas om den.

Jag tror att farmor och farfar tyckte det var lite spännande att se hur en bondgård fungerar här i landet, samt att se hur åtminstone en av Sigrids zambiska klasskompisar bor.

//

1 kommentar:

  1. Underbar feberläsning när Karin inte delar med sig av Paris-rapporten :) Skrattade så jag grät över barnens konversation om majskolvarna, började nästan undra om jag blivit galen eller bara är sjukt (!) lättroad just nu.

    Vågar heller inte kommentera Karins gästspel på bloggen efter dina förmaningar om kontaktförmedling men du kanske kan hälsa att det var fina bilder... Ha en bra dag!

    SvaraRadera