tisdag 15 december 2009

Hur ligger jag till med projektet JUL2009?

Nästa vecka är det dopparedagen. Mindre än tio dagar kvar. Och imorgon är det genrep med ett mindre julbord för mina manliga kollegor här i Zambia. Så vad är då mer lämpligt än att göra en avstämning av hur jag ligger till med årets projekt: "JUL2009"?

Jag sökte på nätet, men det var svårt att hitta några bra checklistor som fungerat i liknande projekt tidigare år. Grubblandes som professor Baltazar vankade jag av och an innan jag hittade lösningen i min skivsamling. Naturligtvis gjorde Adolphson & Falk den bästa checklistan redan i början på åttiotalet. Låt oss ta oss igenom Mer Jul och se om jag har koll på allt inför julen.

Veckoavstämning projektet "JUL2009":

OK = punkt som är klar, fixad, ok
ACTION POINT = punkt som kvarstår att fixa

---

Jag är en lugn person (OK)
med takt och ton (jag är inte direkt musikalisk, men inte helt tondöv heller, OK)
måttfull och balanserad (åtminstone innan alkoholen börjat verka, eller värka, OK)
Jag är tyst och still (absolut i större sällskap, OK)
och det ska mycket till innan jag blir exalterad (svårtolkad, sexuell underton, men borde vara OK)

Men jag har en last (minst en, OK)
som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter (ja, det här funkar faktiskt även om det inte finns någon snö, OK)
När året är slut och snön ligger djup och slädarnas medar slinter (här ligger vi lite efter i Zambia, detta blir alltså en ACTION POINT)

Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul
Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul
(ja, så här känns det fortfarande med drygt en vecka kvar till dopparedan, OK)

Tusen stjärnor som tindrar (vi har fått upp två adventsstjärnor, borde vara det man syftar på, OK)
Glitter så långt jag ser (nej, det väntar vi med tills granen ska upp, ACTION POINT)
Av juleljus som glimmar vill jag ha mer (det finns ju ljus i adventsstaken, men vi kunde ha fler, ACTION POINT)

En show glöms bort om den bara visar upp
effekter som man knappast anar (de båda luciashower jag varit på har haft balanserade effekter, bara en lucia och inte för många stjärngossar med KKK-mössor, alltså OK)
Så ge mig trettio grader kallt (jag får hyra in en kinesisk vädermaskin, ACTION POINT)
tomtar överrallt och en skog av gröna granar (det kanske finns en kinesisk tomtemaskin också, eller så hyr jag in småtomtarna från luciatåget i veckan, ACTION POINT)
Jag vill ha snötyngda hus, tusentals ljus (vädermaskinen får kosta, ACTION POINT)
kulörta kulor i drivor (detta borde ungarna kunna fixa, kanske sno på dagis, ACTION POINT)
Bjällerklang som ackompanjemang och alla julens skivor (några av skivorna inhandlades i Stockholm, men här har jag mer att kräva, ACTION POINT)

Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul
Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul
(det verkar plötsligt vara en bit kvar till julen, många ACTION POINTS att ta itu med ...)

Tusen stjärnor som tindrar
Glitter så långt jag ser
Av juleljus som glimmar vill jag ha mer
(är det glöggen som slagit till, visst hade vi den här bridgen för en stund sedan ...)

Ge mig en svårknäckt nöt, sötare gröt, djupare dopp i grytan (jag tänkte inte ha något av det här på morgondagens julbord, hmm ... men tänk om gästerna på julafton också haft den här checklistan ... ACTION POINT)
Glittrigare glim och grötigare rim och mer Arne Weise i rutan (det här ser jag fram emot, framför allt Arne Weise, kanske tillsammans med min fru, i rökrutan, ACTION POINT)
Jag vill ha rymligare säck, segare knäck, fetare fläsk från grisen (knäcken är fixade, julskinkan hämtas idag, äntligen en punkt jag kan bocka för, OK, OK, OK)
Krimsigare krams, längre långdans och raskare räv på isen (ser vi fram emot, men inte klart, så detta är också en ACTION POINT)

Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul
Jag vill ha mer jul
ge mig mer jul

Tusen stjärnor som tindrar
Glitter så långt jag ser
Av juleljus som glimmar vill jag ha mer

Jag vill ha mer, mer
ge mig mer, mer
Jag vill ha mer, mer
ge mig mer, mer
Jag vill ha mer, mer
ge mig mer, mer ...


- - -

Summering: Jag trodde faktiskt att jag låg bra till i julförberedelserna, men det här ger ju viss stress. Nu är det minsann dags att sätta fart om morgondagens genrep på julbord och nästa veckas dopparedag överhuvudtaget ska bli av.

Hey ho, hey ho ...

Kan någon skicka över en pulsmätare så ska vi se hur jag successivt sänker stressen för varje ACTION POINT jag klarar av ...

//

(när jag läste igenom texten insåg jag att jag hittat fel på nätet, bl a stod det "när slädarnas smeder slinter ..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar