söndag 17 januari 2010

Helgens skvaller

Ja, då har det gått ännu en helg i Lusaka. En person, vi kan kalla honom Träningsfreaket, har flera gånger påpekat för gemensamma vänner att jag har en skvallerblogg. Jag har med ett leende försökt förneka, mest för att locka folk att bilda sig en egen uppfattning.

Personen ifråga hade lagt märke till att jag förvisso inte har lika många besökare som Carl Bildt eller Blondinbella, men att det snabbt ökat från 2000 till närmare 4000 besök. Och med detta i bagaget inser jag nu att jag faktiskt måste börja skvallra lite mer. Så här kommer nu alltså helgens skvaller, rakt upp och ner, utan krusiduller.

Fredag eftermiddag:
- vi har vänner på middag, inget nytt att rapportera: grillad oxfilé och klyftpotatis. Lite för få fördrinkar, mer vin och så en lite otippad avslutning i det att en hel flaska Amarulla går åt, och vi tar dessutom fram en slatt Wild African Cream. Vartefter jag börjar bli sugen på GT.
- när alla vännerna gått hem ... börjar nästan rummet snurra, men jag tar ett extra glas vatten och mår sedan prima, både hela natten och lördagen. Utan att säga det till henne tackar jag Karin för att hon på något sätt, jag minns inte längre hur (minneslucka?), avledde mitt GT-sug.
- nej, det finns inget att skvallra om från den middagen.
- jag överväger att skärpa tonen mot vår trädgårdsmästare.
- eller ... jo, Karin har varit i Kamwala och köpt tyg till mig, hon tycker att jag ska ha en turkosmönstrad afrikansk skjorta. Är det en present? Är det något jag missat i modesvängen? Är det bättre än mina fläckiga t-shirts?

Lördag förmiddag:
- Jag överväger att avskeda vår trädgårdsmästare.
- Karin och jag ses på en långpromenad. Ett antal paparazzis följer oss de 8 kilometrarna. Vi blir allt svettigare. Dricker filtrerat zambiskt brunnsvatten.

Lördag eftermiddag:
- Farewellparty hemma hos familjen Lindbloms som ska flytta till Sverige om några veckor.
- Jag och Astrid ingår i det lag som vinner lekarna.
- Jag ingår i manskören som sjunger snapsvisor för Lindbloms (det här är väl helgens största skvaller, som jag ser det).
- Brödet är väldigt gott, och Ediths cheesecake, för att nämna något från den gedigna buffébänken.
- Baren håller hög klass.
- Vi blir bjudna på barnkalas den kommande helgen.
- Jag välkomnar Jens i trebarnsklubben.
- Jens och jag bestämmer att det ska tränas och spelas tennis framöver.
- David är lite skeptisk till den rödvinsbox som jag överlämnar i present.
- David har bemannat baren med sin son, som gör högkvalitativa GTs med hjälp av en kompis.
- Ola avslöjar att han gärna skulle ingå i trebarnsklubben, med befintlig fru.
- Väl hemma från partyt blir jag påmind om att baren faktiskt hållt osedvanligt hög klass; somnar redan vid inledningstexterna till den film vi valt ut (men det vet inte Karin eftersom hon på något outgrundligt sätt lyckats somna innan mig, vilket jag ännu inte har retat henne för, här finns alltså potential inför veckan som kommer).

Söndag förmiddag:
- Barnen går till hemmafrisören. Valles frisyr blir mindre jugendtinspirerad, Karin väljer att tjejerna ska fortsätta med lugg, Sigrid ser i vissa poser ut som jag själv gjorde på ett foto från när jag var ett år gammal; lite som en blandning mellan Gustav Vasa och en billig kapellmästare från någon sjuttiotalssatsning av typen Notknäckarna eller Melodifestivalen.
- Jag borde gå till frisören.
- Det regnar för första gången på två veckor (vem bryr sig, är detta verkligen skvaller eller bara utfyllnad?)
- Vi är bjudna på brunch hos Elham och Eva.

- Jag överväger att avskeda vår trädgårdsmästare.
- Vi anländer till brunchen och äter oss proppmätta.

- En person, vi kan som sagt kalla honom Träningsfreaket, lyckas på nytt förtala den här bloggen. Men, men, han är inte först, så vi är fortfarande vänner.
- Johan och jag bestämmer att det ska spelas tennis och innebandy framöver.
- Ola blir generad när jag frågar om han är på väg in i trebarnsklubben än.

Söndag kväll:
- Hela familjen badar (Astrids fjärde bad denna heta söndag)
- Middag och kvällsrutin, barnen somnar i princip ovaggade
- Karin tvingar mig att göra varsin kopp te, jag känner mig utnyttjad
- Karin läser bok i soffan
- Det blåser upp till oväder, regnet drar in och förbi Lusaka
- Karin mumlar i soffan
- Karin zzz ...
- Jag sprider helgens nyheter och funderar på vad som är nyheter och vad som är skvaller. Vad som är intressanta nyheter respektive skvaller kanske inte är riktigt samma sak. Jag ska fråga en person om just detta när vi träffas nästa gång. Han kanske vet, eller så skrattar han bara åt mig, igen. Och då kan jag ju alltid ta ut min ilska på någon annan, kanske min trädgårdsmästare.

//

4 kommentarer:

  1. Tänka sig att lilla jag lyckades fastna på ett foto också... Men Theo, så vitt jag kan komma ihåg (så länge jag var kvar på brunchen) så var inte Ola där... Men du kanske pratade med honom på mobilen... Försöker komma på vem träningsfreaken är, men kan inte... Tycker ingen på brunchen idag är något träningsfreak...

    SvaraRadera
  2. Jag skulle aldrig våga ljuga på min blogg, men det stämmer att Ola var sen. Han sågs sedan både dricka kaffe och röka.

    Att vara träningsfreak behöver inte nödvändigtvis vara negativt, även om det ibland kan vara ett laddat ord.

    SvaraRadera
  3. I och med den här artikeln har bloggen rört sig från en skyhög nivå till rent astronomiska nivåer. Länge leve skvaller!! Men vem är träningsfreaken?!

    SvaraRadera
  4. Käre Peter, jag förstår att du följer min blogg på samma sätt som en katt följer en halvdöd råtta. På ditt inlägg förstår jag också att det ligger kärlek i din dyrkan av mina alster. Jag har inget emot någotdera, även om jag föredrar kärlek framför halvdöda råttor.

    Att röja källan, dvs den sk Träningsfreaken, kan jag tyvärr inte göra. Så lågt kan jag inte falla. Inte så här tidigt på helgen ...

    SvaraRadera