söndag 14 mars 2010

"Det här var det bästa barnkalaset i hela mitt liv"


Det är intensiva helger, så här i brytet mellan regn- och torrperiod. Det är snart en vecka sedan de sista skurarna kom, och nu börjar tydligen trädgårdsmästarna planera för torrsäsong. Men helgerna är inte så intensiva på grund av den prunkande grönskan, utan snarare för att det är många barnkalas. Såväl i fredags som igår lördag besökte hela familjen denna underbara typ av tilllställning.

I fredags var det Valle som var bjuden till sin framtida polare Sami som fyllde ett. Trevligt. Även om jag blev filmad av Samis pappa när jag tittade på klockan och sa till en annan gäst "jag tror vi ska gå snart", varpå den andra gästen sa "ja, vi också, fast du vet väl att det i den här kulturen är fult att gå innan tårtan serverats". Ja, det där kan de ju ha kul åt. Det bjuder jag på.

Och så igår var det Ella Mae som hade bullat upp med hoppborg, vattenrutschkana, grisknorr, skicka paketet, krontillverkning och mycket mycket mer på sitt femårskalas med prinsesstema.


Känslan att storleken på kalasen håller på att eskalera finns där någonstans i bakgrunden, även om det igår mest bara var en härlig eftermiddag i en vacker trädgård. Visst, jag snabbräknade till 37 ungar runt tårtan och då hade ju inte alla prinsar och sessor ro att ta sig dit, så i runda slängar var det väl ett femtiotal. Men sånt är ju livet i kolonierna.

Fantastiskt, tyckte vi alla. Inte minst Sigrid, som när jag var med henne på damernas yppade:


"Pappa, det här var det allra bästa barnkalaset jag varit på i hela mitt liv!"

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar