tisdag 6 april 2010

Namibia enligt Astrid

Hej, jag heter Astrid och fyller 6 år om mindre än en månad. Det ska bli kul. Precis som det var att ha påsklov. Hela min familj åkte till Namibia. Det gjorde två av mina bästa kompisar också; Ella och Ellinor. Det var kul.

Först tyckte jag det var lite konstigt att det fanns ett land som hette så likt Zambia, så jag valde helt enkelt att kalla det för Zamibia. Mycket bra, tyckte jag.

Vi flög först. Från Lusaka till Johannesburg och sedan till Windhoek. Vi pysslade på planet. Annars gillar jag inte att flyga. Man måste ju sitta still hela tiden. Tråkigt.

När vi hade sovit en natt i Namibia så åt vi frukost. Medan mamma och pappa drack upp sitt kaffe passade vi på att leka. Då råkade jag ta ett steg för mycket och ... plums, sa det, och så låg jag i poolen. Hela jag blev jätteblöt, men drunknade inte. Skönt.

Sedan tittade vi på film i flera timmar och plötsligt var vi på safari i Etosha. Jag såg impala, oryx, strusar, giraffer, gnu, jackal, mm. Senare under resan såg vi även lejon och noshörning. Jag tycker inte det är så roligt med djur, inte som med film i alla fall.


På safarilodgen badade vi och jag dök. Pappa dök också. Och så träffade vi några tyska tjejer som vi lekte med. Efter middagen åkte vi till ett vattenhål vid lodgen, där fanns det inga djur. Vi hade två dubbelsängar i vårt hus, jag fick sova med pappa. Min pappa.

Nästa dag blev också rätt skön, mycket filmtittande och vips så var vi vid vattnet och en stad som hette Swakopmund. Mamma hade lovat i flera dagar att vi skulle köpa hink och spade, men det dröjde till nästa dag innan vi gjorde det. Först var vi ute i öknen, vilket också var häftigt. Varmt och skönt. Jag somnade nästan på en sanddyn. Skönt. Och varmt.

En annan dag var vi på båttur, då hoppade en säl upp i båten. Och så busade vi med Ella och Ellinor. Vi såg massor av sälar på ett annat ställe som hette Cape Cross också. Där träffade jag en sydafrikansk tjej som lånade ut sin hink och spade. Hon var snäll.

Sista dagen åkte vi ut i öknen med en farbror som hette Tommy. Jag fick hålla en orm, klappa en kameleont och så fick jag med mig sand hem. Det var fantasiskt.

Sista dagarna hade jag feber. Till slut fick pappa och jag åka till doktorn. Jag hade bara feber, inget annat. Så då åkte vi till ett shoppingcenter och köpte rosa skor till mig. Sedan flög vi hem. Jag gillar inte att flyga, men det var skönt att komma hem.


Hälsningar,
Astrid

//

2 kommentarer:

  1. Hej
    Vad roligt ni verkar ha haft det på er påskresa! Vi lyckades beta av både vattkoppor och kräksjuka under påskhelgen så vi kom inte utanför trädgårdsgränsen, tur i allt elände att påskharen kom i alla fall. Vi var så sjuka att vi inte ens ville ha godiset och knappt orkade leka med presenten. Men nu är vi pigga och glada igen, även om Abbe är prickig och hemma från dagis. Roligt med så många fina bilder så vi känner igen er när vi ses till sommaren. Har redan märkt att vi har film och godisintresset gemensamt så vi kan ha jättekul ihop....
    Kram Axel och Abbe

    SvaraRadera
  2. Hej Astrid
    Va kul att se i bilder vad du gör i Zambia, och på påsklovet. Hoppas att vi kan ses i sommar igen. Kramar från Maya

    SvaraRadera