onsdag 12 januari 2011

Det har kommit post ...

I förrgår fick jag två brev. Ett från en svensk advokatbyrå, och ett annat från en zambisk. Båda breven lika absurda, vart och ett på sitt sätt. Nåväl, jag får återkomma till dessa brev när jag bringat lite mer klarhet i innebörden av dem.

I mellandagarna fick jag också brev, dock elektroniskt, och då kanske det inte är lika intressant som de där pappersbreven som kommer alltmer sällan. Men just det här e-brevet kom från en av bloggens mer trogna läsare, vi kan kalla honom Kenny. Han och hans familj påstår sig under en längre tid ha levt i ovisshet och kräver nu att jag besvarar en mängd frågor. Några av dem blir inte helt enkla, men jag har ju tid och med hjälp av andra läsare på plats här i landet kanske jag kan komma upp med tillfredsställande svar.

Det här är frågorna som "Kenny" och hans familj har:

1. Hur många personer bor det i Zambia?
2. Hur många av dessa har samma levnadsstandard som vi i Sverige?
3. Var ligger Zambia?
4. Vilken valuta använder de sig av?
5. Vilken är den största högtiden under ett år?
6. Hur många km brett respektive långt är landet?
7. Vilken tycker ni är nationalrätten?
8. Finns McDonalds och H&M på plats?
9. Vilken religion har invånarna?
10. Går det att lansera snuset i Zambia?
11. Vilken är landets största industri?
12. Vilken är landets största sport?
13. Finns det TV-reklam?
14. Skövlar de regnskog till förmån för sockerplantage eller majsfält?
15. Vad är priset för en CocaCola i den normala livsmedelsbutiken?

Några av dessa hade jag kunnat formulera själv, andra är ju helt suveräna och mycket intressanta att ha koll på. Visst, jag hade kunnat hänvisa till http://en.wikipedia.org/wiki/Zambia men det känns ju nästan som att skriva en trogen läsare på näsan. Förhoppningsvis kan jag, med hjälp av bloggföljare på plats i Zambia, inom kort leverera lite mer personliga svar, så att "Kenny" slipper leva i fortsatt ovisshet.

//

1 kommentar:

  1. Några svar har kommit direkt till bloggredaktionen. Jag publicerar dem inom kort, lovar. //

    SvaraRadera