tisdag 11 januari 2011

Hetaste händelserna under resten av besökstiden


Lite upptagen har jag minsann varit sedan jul, men såväl julklappsutdelning som mellandagsrea och nyårsfirande har förlöpt utan några som helst problem. En hel del dopp har det blivit, i poolen. Trots att det regnat nästan varje dag har det också varit underbart väder, resten av dagarna.


Nu har Karins föräldrar åkt hem till Sverige och om några dagar börjar barnen i skolan igen. Då återgår jag till vardagsrutinerna, har jag tänkt. Men innan dess är det hög tid att kort summera veckorna som passerat och dra upp några riktlinjer för det kommande året.

Fem i topp under senare delen av besökstiden:
- Två av tre barn tror numera att Tomten är från Hedemora, men det var verkligen inte pappa John som var tomte.
- Katten Bull (dvs Bills brorsa) har nu tagit tre råttor. Den första knep han i julgranslådan, den andra i skafferiet och den tredje utomhus, på helt egen hand. Bill ligger hjälplöst långt efter i gnagarjakten, men jag såg honom idag med en ödla i klorna, vilket bådar gott.


- Vid en safari i Chobeparken i Botswana såg vi en död elefant. Det luktade som en helt vanlig dag i Helsingör, i slutet av åttiotalet, mitt bland ostar, kassler och billigt rödtjut. Lägg på det en trupp svenska gymnasieelever som just kräkts i en rännsten och du får en vag känsla för hur jävligt det faktiskt stank.
- En mycket uppskattad nyårsmeny kan bestå av kräftor från Karibadammen, det är mycket gott. Mer än fyra Iron Maiden-låtar i rad tömmer dock ett dansgolv, även på nyår. Tack Jens för den insikten (jag visste faktiskt inte att det var just fyra som var det magiska talet ...).



- Valle har lärt sig att leka vattenkrig i poolen och har gjort om Hot Chips "Ready for the Floor" och sjunger numera "Are you ready are you ready are you ready for the Fight ...". Det var definitivt morfar som lärde ut vattenkrigandet!

Jag ska fundera, för ovanstående favoriter känns plötsligt lite torftiga. Det borde hänt mer, fler klassiker måste ha yttrats, men jag minns just nu inte. Kanske påverkar de tre barn som nu hoppar på tangentbordet ...

Inom kort tänker jag slänga upp en lista på hur 2011 kommer att bli. Mycket intressant, tycker jag själv.

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar