måndag 28 mars 2011

Back to the 80s - äntligen ligger bilderna ute ...

Frugan har fyllt år. Själv har jag varit nostalgisk, kanske en släng av fyrtioårskris redan så här tidigt på året? Allt avhjälptes dock med ett party, till minne av åttiotalet. Själv var jag ju synthare, men på senare år har jag känt mig nyfiken på ”andra sidan”. Och i lördags tog jag mod till mig, grattade frugan och drog på mig min Dee Schnider-dräkt.

Förutom uppträde, dans till otroligt bra (?) musik och den obligatoriska tävlingen "Vem av dessa tre kvinnor är den riktiga Lena?" så hade vi även en tävling som gick ut på att den som hade bäst klädsel fick en flaska vin. Det gick åt tre flaskor, vill jag minnas, och alla tre vinnarna var bara femton och körde en crossover mellan Pernilla Wahlgren, Madonna och sig själva. Alla kläder, i princip, inhandlade lokalt, av klimattekniska själ (inte heller på den frågan minns jag riktigt svaret, men det lät som just "av klimattekniska schjäääl har jag handlat allt lokalt, på Scjhowjetso market ..."). Grattis till er alla tre!

Så här ett par dygn efter sitter tröttheten fortfarande i. Jag minns lite förläget hur jag för något år sedan gjorde narr av min fru som då fått nackspärr av att julpyssla på Svenska Skolan, en helg i december. Nu sitter jag i samma rävsax; av blott några låtars luftgitarrspelande stramar min nacke och mitt tumgrepp hemskt. Tänk om jag ändå valt att gå den enkla vägen, tagit fram min syntharkostym och istället för gitarren kunnat nöja mig med att trycka på en knapp på en dator …

Förutom Dee Schnider och Lena Philipsson fanns det ett sjuttiotal andra galningar på festen, som t ex Madonna (minst tre stycken), Don Johnson från Miami Vice, Samantha Fox (innan hon kom ut och blev lesbisk …), femtonåriga Karolina Lindblom, Per Gessle (eller om det var en av killarna i Trance Dance, eller kanske någon av tjejerna, musiken var så hög så jag minns inte svaret på frågan …) och så en busskörande kille som hette Ulrik, åtminstone hörde jag någon snacka om honom dagen efter …

Riktigt kul var det åtminstone, och poolvattnet var varmt efter två stora glas Kir. Mer än så minns ingen, precis som på åttiotalet.

//

4 kommentarer:

  1. Notera hur John vänder bort etiketten på ölflaskan för att på känt 80-talsmanér inte bidra med någon typ av reklam i bild. Alla gjorde så på den tiden. I Sverige. Underbart. Tyckte både Olof Palme och Ingvar Carlsson.

    SvaraRadera
  2. Apropos 80-talet, så tycker jag att din "hit-counter" andas extremt mycket 1994. Fräckt!

    SvaraRadera
  3. Du har rätt, det är 90-tal, men faktiskt från 98, så där tar du inga poäng, stekare där!

    SvaraRadera