söndag 10 april 2011

Bland päron och nötter i Mukambi

Ja, som en sista liten happening innan mina päron återvänder till Småland passade vi på att ta en natt på Mukambi Lodge i Kafue National Park.
Det är ju lite off season för safari just nu, med drygt två meter högt gräs utmed vägarna och en grönska som gör att det är svårt att se så mycket, men jag tror ändå att de var nöjda med att fånga tre av fyra möjliga i Big 5. Endast leoparden lyste med sin frånvaro, förutom den i Zambia utrodade noshörningen då förstås.
Ibland kan det ju bara vara skönt att komma iväg lite grand, sitta på ett soldäck och njuta av utsikten över en flod, höra syrsor sjunga, eller vaggas till sömns av avlägsna lejon, eller ...

Det är bland annat sånt här man inte kommer att kunna göra, så ofta, när flyttlasset väl vänt åter till Älvsjö. Jag börjar inse det nu. Och på samma gång är längtan stor att komma hem.

För där finns det en hel del annat som vi saknar här, på andra sidan planeten, i mörkaste och outvecklade Zambia, Afrika.
På vägen hem från safarituren stannade vi på några platser utmed vägen och handlade sötpotatis, färska jordnötter, vattenmelon och tomater.

Även detta blev ganska minnesvärt då tanterna började dansa med mig, alltmedan en berusad man ville att jag skulle ta några tuggor på den melon han hade kletat hela sitt ansikte med.

Melonen gick åt på Valles kalas igår och den berusade mannen borde väl likt nötterna läggas på tork. Men jag tror som sagt att päronen är väldigt nöjda med såväl safari, som barnkalas under de senaste dagarna.

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar