tisdag 3 maj 2011

It was seven years ago tonite ...

I eftermiddag, låt oss säga ca kl. 15.38, är det sju år sedan jag räknade tio fingrar och lika många tår på den tjej som redan på förhand hade fått namnet Astrid. Sju år! Jorå, men riktigt så länge kunde vi inte hålla oss med att fira, så det gjorde vi igår.

Redan i söndags morse hämtade jag hoppslottet på Shatinas Party Fun och igår vid sextiden var jag helt slut. Däremellan hade det hänt en hel del, eller vad sägs om följande;

Söndag 09.00: Hoppslottet är uppblåst och har tre vilda testhoppare redo att äntra.
Söndag 10.00: Första bloddropparna efter en kollision mellan sex- och treåring.
Söndag 11.00: Ett försök att ropa in de tre testhopparna till en försenad förmiddagsfika misslyckas och föräldrarna fasar inför lunchen. Vad ska vi kunna locka med för att få av dem från studsborgen?
Söndag 12.00: Vips så har tre testhoppare fått i sig lunchen och är åter i hoppartagen. Fan, vi borde inte sett filmen "Hopp" på bio i påskas, för barn blir så himla lätt påverkade av filmer ...
Söndag 13.00: "Jag måste nog gå och lägga mig, jag mår risigt i magen", säger frugan och jag ser framför mig hur min förstfödda dotter skriker sig blå av besvikelse över att hennes sjunde födelsedagskalas måste avbokas pga sjukdom.
Söndag 14.00: Godispåsarna är packade. Ca 38 st.
Söndag 15.00: "Snälla, vi kan väl få varsin påse ... en testpåse ... bara varsin ..."
Söndag 17.00: "Pappa, det här var en väldigt god spagetti och köttfärssås, varför brukar du aldrig laga maten i vanliga fall? Varför är det alltid Anna eller mamma som lagar?"
Söndag 19.00: "Är det min födelsedag imorgon?"

Slummer, slummer, slummer. Ring!

Måndag 06.00: "Astrid, du kan väl försöka ligga kvar och blunda och låtsas att du sover, medan vi fixar paketen och kommer för att överraska dig med tårta på sängen ..."
Måndag 06.30: "Pappa, grädden var sur, blä ... Astrid, ska jag hjälpa dig att öppna dina presenter? Astrid, den där klänningen är lite för liten för dig, jag tror du måste ge den till mig ..."
Måndag 08.00: "Jag vill inte ha någon frukost! Hur dags blir det tårta?"
Måndag 09.00: Tårtan med Hannah Montana-tryck hämtas upp i Lilayi.
Måndag 10.00: Extra bord hämtas i Kabulonga.
Måndag 11.00: Jag blåser tio balonger för mycket och får en reprimand av frugan som undrar "Vad ska du med alla de där ballongerna till?"
Måndag 12.00: Lunchpaus.
Måndag 13.00: Jag hänger upp femton ballonger, återstår fyrtiofem som jag försöker gömma i en svart sopsäck. "Men vad gör du? Ska du lägga dem i en sopsäck? Jag fattar fortfarande inte varför du blåste upp så himla många!"
Måndag: 14.00: Det börjar ringa, folk hittar inte till kalaset, som vanligt.
Måndag 14.05: "Oj, vad fint det blev med alla ballongerna! Och vilken kul idé att alla barn får en ballong med sig hem efter kalaset ..."
Måndag 15.00: Happy birthday to you ... Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!
Måndag 15.30: "Sorry, we are a bit late", säger clownen. "Men bilen var upptagen och vi jobbade faktiskt stenhårt på shoppingcentret ..."
Måndag 16.30: "När blir det fiskdamm?"
Måndag 17.00: "Du måste ju förstå att jag inte kan betala fullt pris när du dyker upp en timme för sent, eller, nähä, är det jag som gjort fel, men nu förstår jag verkligen inte hur du menar!"
Måndag: 18.30: "Pappa, det här var den lyckligaste dagen i mitt liv!"

Vi säger grattis Astrid, sju år!

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar