söndag 22 maj 2011

Älvsjö - Sitter fint 2011

Tillbaka i Lusaka efter en vecka i Älvsjö. Nu är det packa väskor och container som gäller. I övirgt är allt sig likt här i Lusaka, men i Älvsjö har saker och ting förändrats.

Under sju dagar med vuxenhjälp och utan stöd från Barn Supporten har följande punkter uppgraderats;

- Kök; från version 1991 till 2011.
- Tjejernas rum; från mossgröna väggar till solsidanvitt (Sigrids kommentar när hon fick se bilden: "Men pappa, jag sa ju att du skulle måla vårt rum ROSA! Har du knäck i lurarna eller? ROSA, sa jag ju!"
- Paradigmskifte i garderobsvärlden; Karin har gjort en rokad och bytt sig till min walk in closet, vilken nu har inretts med IKEAs Antonius ... Kvarstår gör frågan om hon ändå får plats med alla sina nyinköpta klänningar. Representanten från flyttfirman såg minst sagt besvärad ut när hon såg Karins alla kläder, undrade hur allt ska kunna få plats, mumlade något om att det kanske skulle gå att hänga några klädstänger på toppen av containern, en ny variant som de bara testat ett par gånger tidigare, men då med hyfsat utfall ...
- Miljöaspekten; vi har bidragit till växthuseffekten genom att skövla 50 % av skogen på tomten. Min pappa valde en morgon att gå lös med yxa och kil och klyva upp hela tallen, varpå min mamma helt sonika sa: "Om du klyver så staplar jag" och så hade vi en finfin vedstapel utmed garageväggen. Kvarstår en björk som i mina ögon sitter fint mitt i övre soldäcket.
- Antalet soldäck; mitt ända krav vid hemflytten har egentligen varit att få däcka in ytterligare några kvadrat av tomten. En sådan lösning vinner ju alla på; bygghandeln får sälja skruv och virke och Karin och jag frigör tid genom att ha mindre gräs att klippa. Medan jag körde jord fixade min pappa det nya däcket. Mycket fint och med både eftermiddags- och kvällssol.
- Gräsmatta; ja, det måste man ju ha när man har villa. Sommaren 2009, när ombyggnaden av vårt hus var klar, köpte jag loss 20 kubik matjord. Problemet var bara att leverantören tippade det mitt framför garaget och där har det legat till sig, och intagit en tung fuktig konsistens, i två år. Men nu har jag kört ut det och toppdressat hela tomten. Detta kommer bli Älvsjöbygdens finaste gräsmatta, kanske inte 2011, men väl på sikt. Jag känner det så starkt. Efter allt slit. Grannarna kan nu sluta kalla mig "Mannen i jordhögen" och kanske övergå till "GT-Mannen i solstolen", har jag tänkt.
- Avslutningsvis har vi också valt att uppgradera oss i soffvärlden, från en grå och svulstig variant som egentligen varit lite för stor för vårt lilla vardagsrum, till en vit IKEA-typ. Notera att jag skrev VIT i förra meningen. Det är den färg soffan har just nu. Våra barn har nämligen plötsligt blivit otroligt väluppfostrade. Om en dryg månad, när delar av gräsmattan dragits in av leksugna barntassar kanske soffan har en annan kulör. Vi får väl se.

Snart är ni alla välkomna att hälsa på!

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar