söndag 22 maj 2011

Fler reflektioner, ur ett grodperspektiv

Vi var på amerikanska skolans uppsättning av "Alice i Underlandet" igår. Barnen har läst boken och sett Johnny Depp-versionen av filmen och tyckte att ensemblen gjorde ett enastående framträdande. Enda frågan senare under dagen kommer från Sigrid, 5 år;

"Pappa, de sjöng ju jättebra och musiken var superfin och all face painting vill jag också ha, men varför hade Alice en sån där maiddräkt som Anna har?"

Jag gör en utläggning om att på den tiden, när den där galna berättelsen utspelar sig, hade små flickor söta klänningar i rosa eller ljusblått och för att skydda klänningarna hade de ett vitt förkläde. Ingen dum tanke i sig. Sigrid såg såväl Madicken som Ida framför sig och nickade införstående.

Idag hade jag dock svårare att besvara samma dotters fråga. Medan Karin packade ner sina trettio snyggaste klänningar och körde någon typ av contest kring vilka skor hon bara inte kan avvara, ens ett par veckor innan vi kommer hem till Sverige, åkte jag med Valle och Sigrid till söndagsmarknaden. Direkt när vi kliver ur bilen och börjar gå mot första marknadsståndet undrar samma Sigrid:

"Pappa, varför är tanten framför oss så tjock?"

Kanske står svaret att finna i ett tema hon varit inne på tidigare, nämligen varför vissa människor äter vitt bröd, andra brunt. Den här frågan får vi dock aldrig svar på och jag gjorde ett tafatt försök att tysta ner femåringen, varpå treåringen istället tog vid.

"Men hon är ju tjock!"

Och så säger femåringen igen:

"Okej, pappa, man kan också säga att hon har stora ben, även om hon egentligen är tjock"

//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar