söndag 12 november 2017

Konsten att köpa en gräsklippare som inte har varit sönder

Efter några fantastiska månader, med sol och behaglig värme är vi nu så sakta på väg in i den så kallade regnperioden. Det innebär att det regnar ibland, och ibland skiner solen. Detta får till följd att det börjar grönska på allvar. Vi har haft en fantastisk blomsterprakt under en dryg månad redan. Men nu blir det alltså ännu grönare. Det blir lite som att gå omkring i ett ritprogram på datorn, fast på riktigt, IRL, som vissa kallar det. Massor med färger överallt.

Den tilltagande grönskan får också en annan konsekvens. Jag kan nämligen inte skjuta så mycket längre på inköpet av en gräsklippare. Vi har en enorm tomt. Säkert tio gånger så stor som fastigheten i Älvsjö som mäter fjuttiga 783 kvadrat och har tre hus, asfalt och stenläggningar och så klart en rejäl indäckning i tryckat. Tryckat har dock inte kommit till Zambia. Här är det heta att gräsa in sina tomter. Och inte med vilket gräs som helst, utan så kallat elefantgräs, som växer i revor.

Så, när jag nu bockat för mitt första löparlopp för säsongen, var det alltså läge att ta sig ut till byggvaruhandeln och investera i en gräsklippare. Åkgräsklippare hade så klart varit roligast, men jag tänker långsiktigt och inser att grannarna i Älvsjö säkert skulle bli extremt avundsjuka om jag skulle ha en sådan för att kapa mina minimala grässtråk.

Robotgräsklippare har jag inte sett här, men det skulle så klart kunna vara något. Eller bara köpa på sig en skock zebror som får göra jobbet ... Hmm, jag fattar, det skulle bli lite som i Loranga, Mazarin och Dartanjang, lite som i en saga. Och det här är faktiskt på riktigt (har jag väl redan indikerat längre upp i texten, eller?).

Nåväl, jag är nu alltså på gräsklipparavdelningen på Builders. Väljer helt irrationellt och gå mot strömmen genom att genast välja bort manuella gräsklippare. Sedan väljer jag även bort eldrivna klippare med motiveringen (och den tycker jag faktiskt håller rätt bra) att det kommer bli svårt att hitta en tillräckligt lång förlängningskabel som klarar sig hela vägen runt den 8000 kvadratmeter stora tomten. Så, där står jag alltså och tittar på bensindrivna klippare när en ung man ur personalstyrkan dyker upp.

"Läget?", säger han.
"Inte så bra", svarar jag utan att få någon reaktion. I det här landet är det ju ganska vanligt att man inte har det så bra, kommer jag snart på och fortsätter. "Jag måste köpa en gräsklippare. Vilken ska jag välja?"
"Den här", säger han tvärsäkert och pekar på en miljöklassad maskin.
"Så den är bättre än den där?", jag pekar på klipparen som står bredvid och inser samtidigt att det bara finns dessa två att välja mellan.
"Absolut"
Jag väntar på hans argument, men det uppstår istället en tystnad där vi först tittar på varandra och sedan på vår miljöklassade vän. Sedan på varandra igen.
Prismässigt skiljer det ingenting, men den miljöklassade maskinen har lite bättre motor. Jag orkar inte lägga tid på det här. Vill bara hem till poolen och familjen och hunden och njuta av helgen.
"Okej, jag tar den där", säger jag.
"Visst, det är ditt val"
"?"
"Jag ska bara kolla om det finns något mer än det här skyltexet"
Jag väntar i en evighet innan han kommer tillbaka.
"Det här är vårt sista exemplar"
Affärsmannen i mig vaknar till liv.
"Bra, då vill jag ha rabatt, tio procent vore väl rimligt"
"Rabatt? Nej, alltså det här exemplaret lämnades tillbaka av en missnöjd kund"
"Ja, men det hindrar väl inte mig från att få rabatt?"
"Jo, men kunden hade sönder gräsklipparen"
"Så du vill sälja en söndrig gräsklippare till mig?"
"Nej, vi har lagat den"
"Så den är inte sönder?"
"Nej, vi har lagat den"
"Men då kan jag väl få rabatt?
Han ler mot mig som om jag inte riktigt greppade situationen. Jag log tillbaka och insåg att jag faktiskt inte riktigt greppade situationen.
"Alltså, du kan ju inte få rabatt på en gräsklippare som varit sönder och som vi har lagat!"
Jag funderar en sekund.
"Nej" säger han. "Vill du köpa en gräsklippare som inte har varit sönder så ska du köpa den här"
Ja, du förstår att han plötsligt pekar på den andra gräsklipparen.

En stund senare åker jag från byggvaruhandeln med det enda alternativet till gräsklippare. Nu återstår bara att fylla på med bensin och olja och hålla tummarna för att det blir uppehåll så att vi kan provköra den. Och funkar den inte så är det ju bara till att åka tillbaka med den till affären, som i sin tur kommer laga den för att kunna ha den på hyllan utan att någon kan köpa den. För det går ju inte att köpa en gräsklippare som varit sönder och blivit lagad. Det fattar ju alla.

//Theodor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar