onsdag 18 april 2018

Zambia - ett land som behöver komma ner i startblocken

För en tid sedan skickade en av bloggens trogna läsare (vi kan kalla hen för Kenny) ett långt mejl med massor av frågor. Jag tänker att det är viktigt att lyssna på publiken och skapa trygghet, det känns ju viktigt att ni också kan sova gott om nätterna. Snart ny blogg alltså.

Jag ser ju potentialen, men blir ändå helt mörkrädd, provocerad och smått förbannad när jag hör om dödsstraff, bristfälliga mänskliga rättigheter och dumkorrelationer! Jag säger helt enkelt: "Aja Baja, Zambia!"

Men idag behöver jag lista tre punkter som gör att jag själv känner mig lite mörkrädd här i min tillvaro. Zambia är definitivt ett land i utveckling, men på flera områden har man inte ens kommit ner i startblocken på sin utvecklingsresa. Här är några exempel jag snappat upp under senaste veckan.

1. Dödsstraff: På radion i måndags berättar nyhetsuppläsaren att en kvinna dömts till döden för att ha slagit ihjäl sin make. Någon information om det var i självförsvar återges inte, men kvinnans namn och adress läser man upp. Vad är det för länder som har kvar dödsstraffet? Och varför?

2. Korrelationen mellan kort kjol och graviditet: Jag trodde inte det var sant när en annan radiokanal på fullaste allvar menade att det finns en stark koppling mellan det nya modet i skolorna, där tjejerna drar upp kjolen över knäna, och den ökade andelen gravida ungdomar. Visst, det ringde in flera personer som var upprörda över påståendet om kopplingen, men det ringde också in flera, bland annat manliga lärare, som hävdade att de så klart inte kunde låta bli tjejerna när kjolarna var för korta ... och så ringde det ju in några som menade att zambierna inte hade bett tillräckligt mycket till gud, annars hade situationen aldrig kunnat uppstå. Jodåsåattehh ...

3. Lika rättigheter: På nyheterna tidigare i veckan lästes det också upp att flera länder, däribland Sverige (high five på den!), lämnat in en önskan om att förbättra rättigheterna för alla, oavsett kön, sexuell läggning, osv. En ledande politiker får utrymme på förstasidan i en av morgontidningarna och svarar enkelt: "No way". Och folk fortsätter rösta på en sån person?

Ja, ni kanske fattar att vi har en hel del att göra. Och det är både viktigt och bråttom.

// Theodor

P.S. Nu har jag satt en dold nedräkningsfunktion för att se hur lång tid det tar innan någon kontaktar mig med uppmaning om att ta ner den här bloggen. Och då kommer jag ju ha ytterligare viktiga saker att blogga om ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar