söndag 3 december 2017

Nyfiken på logiken i trafiken? 12 fakta om zambisk vänstertrafik!

"Är det inte svårt att köra på vänster sida?", kanske du funderar medan du trycker in ännu en gratis pepparkaka från någon obskyr kontorsmaterialleverantör.
"Inte särskilt", svarar jag och är naturligtvis lite avundsjuk att mitt hemmakontor inte har några leverantörer av rang. "Man vänjer sig ganska fort"

Men, det finns så klart saker som är annorlunda här i trafiken förutom det där med höger och vänster. Några klassiker som jag noterat den senaste tiden är bland annat de här tolv situationerna:

1. Blinka eller torka: Det kommer några regndroppar och istället för att dra igång vindrutetorkarna börjar du blinka vänster. Det här är ju mest invänjning för en som är van vid högertrafik. Går att nöta bort.
2. Manuell blinkers: Standarden på lokala fordon är inte alltid den högsta och det händer att bromsljus och annat inte funkar. Blinkers likaså. Hur ska man då signalera att man behöver svänga av? Jo, genom att sträcka ut armen så klart. Gärna komplettera med att öppna och stänga handen som för att ytterligare förtydliga att det är något som blinkar. Eller borde blinka. Här har man alltså tagit in kunskap från cykelvärlden. Kreativt.
3. Bromsa först, blinka sen: Närmare femtio procent i min senaste helt ovetenskapliga undersökning börjar bromsa innan man blinkar. En betydande andel har dessutom redan börjat svänga innan man börjar blinka. Det är tanken som räknas.


4. Kör i båda filerna samtidigt: Att hålla sig i sitt körfält ses bara som en rekommendation. Bäst är så klart att använda den streckade linjen som något slags riktmärke för att centrera sitt fordon. När någon tutar glider man enkelt och leende in i sin fil igen.
5. Alkohol och dubbelseende: Många kör berusade och då kan det ju vara skönt att ta hjälp av den streckade mittlinjen för att komma rätt. Ett specialknep om det börjar kännas suddigt bakom ratten är naturligtvis att blunda med ena ögat, då slipper du definitivt problemet med störande dubbelseende.
6. Omkörning borde vara en OS-gren! Alla vill fram fort och att vinna en placering eller två är extremt viktigt för självkänslan. Själv ler jag mycket mer under dagen om jag kört om en fyra fem bilar på vägen till och från skolan. Att köra om i backkrön och kurva ger extrapoäng och måste vara ett tips som kommer från den zambiska körskolan, för det ser man ganska ofta.


7. Om olyckan är framme - stanna tvärt: En blinkande röd lampa på instrumentpanelen är ingen uppmaning att besöka närmaste verkstad inom kort, utan att stanna på momangen, oavsett var du befinner dig. Det innebär att bilar står mitt i körbanan, eller över mittlinjen, och definitivt inte i vägrenen, när de fått punktering eller maken glömt att tanka, eller om fläktremmen lånats av barnen att göra slangbella av. Det här kan ju stoppa upp flytet i trafiken lite grand.
8. Achtung! Achtung! Varningsblinkers används mycket frekvent, det varnar alla andra att det är något onormalt på eller vid sidan av vägen. Det vanligaste är att någon kör sakta, eller ska svänga, eller att det är en skock kossor eller getter på vägen. Eller att barnet som inte sitter i baksätet utan står mellan de främre sätena råkat komma åt den där spännande röda lampan med triangeln på.
9. Helljus på dagtid. Detta betyder att du har bråttom. Ett utryckningsfordon som fått fel på blåljusen kompletterar gärna med helljus. Har man riktigt riktigt superbråttom så kan helljuset kompletteras med att köra på mittlinjen. Då fattar även jag.


10. Ambulansen har inte blått ljus utan rött. Jag tror det är för att indikera att det finns blod i bilen, till skillnad från polisen som har blått ljus, vilket indikerar att man ska ta fast någon typ av blådåre. Här är jag så klart öppen för andra tolkningar. Byggfordon har orangea saftblandare på taket, det är precis som hemma, men också lite mindre intressant än blod och blådårar och därför finns det egentligen ingen förklaring till färgvalet - det hade ju lika gärna kunnat vara typ grönt eller lila.
11. Alla har dödsbråttom. När ambulansen måste fram är det inte särskilt vanligt att folk kör åt sidan. Alla andra måste ju också fram, till jobbet, skolan, affären eller bara för att vinna några platser i trafiken. Att stärka sin självkänsla är ju också viktigt för hälsan! En glad chaufför är en bra chaufför, det finns det ju studier som i princip bevisar, har jag hört.
12. Om jag har superduper dödsbråttom, vad fan gör jag då? När du själv måste fram kan du som sagt dra igång helljusen, och funkar inte det så centrerar du fordonet över mittlinjen. Men det finns också ett tredje alternativ. Oftast är nämligen vägrenen ganska bred. Där promenerar folk, men det går också att använda som omkörningsfil. Det är mycket vanligt förekommande. En vanlig tvåfilig väg blir därmed fyrfilig, med två asfalterade fält i mitten, och ett yttre fält på grus i vardera riktning, med mängder av pottholes och fotgängare. Och omkörande fordon, inte minst minibussar.


Ja, som ni märker brister det lite grand i den grundläggande etik och moral som finns på andra platser. De här spaningarna är sånt jag sett när jag själv suttit bakom ratten. Vad jag upplevt i trafiken när jag varit ute och cyklat eller sprungit får bli en egen blogg. Där går det knappt att prata om respekt, etik eller moral. Är du inte bakom ratten så finns du inte.

Så, hur lång tid hade det tagit för dig att vänja dig vid den zambiska vänstertrafiken?

//Theodor


2 kommentarer:

  1. Nu glömde du att räkna mittenfilen, då blir ju vägen femfilig

    SvaraRadera
  2. Hahaha, briljant blogg. FYI peppisarna har inte kommit ännu!

    SvaraRadera